Download hier deel 1, het schoolgedeelte, van de schoolgids.
Via onderstaande pdf knop kunt u het oudergedeelte downloaden.

 

  • Alles
  • Algemeen
  • Belangrijk
  • Communicatie
  • A - Z
  • Z - A

Kinderen

De kleuters, groepen 1 en 2 kunnen vanaf 8.20 uur het plein betreden.

De leerkrachten staan het hele schooljaar klaar om de kinderen te ontvangen.

Om 8.25 uur gaan de kinderen naar binnen. De lessen starten om 8.30 uur.

De groepen 3 en 4 kunnen vanaf 8.20 uur het plein betreden.

De leerkrachten staan de eerste twee weken van het schooljaar de kinderen buiten op te wachten.

Daarna kunnen zij zelfstandig de school betreden vanaf 8.20 uur. Om 8.25 uur gaan de kinderen naar binnen. De lessen starten om 8.30 uur.

De groepen 5 t/m 8 kunnen vanaf 8.20 uur het plein betreden.

De leerkrachten staan de eerste week van het schooljaar de kinderen buiten op te wachten.

Daarna kunnen zij zelfstandig de school betreden vanaf 8.20 uur. Om 8.30 uur starten de lessen.

 

In de ochtend:

Ouders blijven achter het schoolplein en dragen de leerlingen daar aan ons over.

Op het schoolplein is dagelijks toezicht door het ambulant personeel.

We nemen kinderen van u over, als ze NOG moeten leren om afscheid te nemen.

Het helpt echt als u het afscheid zo kort mogelijk kunt houden.

Hoe harder uw kind bij vertrek huilt, hoe beter u de leerkracht steunt door snel om te draaien.

En dan weten wij dat het huilen snel stopt. We laten als team kinderen binnen nooit lang huilen.

 

Hioe kunt u als ouders iets in de ochtend aan de leerkracht laten weten?

Ouders groepen 1 en 2 kunnen de leerkracht in de ochtend kort aanspreken.

Dat kan ook via het ambulant personeel, die op het plein zichtbaar voor ouders aanwezig zijn.

Voor een langer gesprek graag een afspraak maken.

Ouders groepen 3 t/m 8 kunnen de school bellen en via de conciërge een belangrijke mededeling doorgeven.

Mocht er sprake zijn van een soort van noodsituatie/informatie die echt persoonlijk richting leerkracht moeten worden verteld, dan vraagt u aan de conciërge om de telefoon naar de leerkracht te bellen. Dan kan tussen 8.00 uur en 8.10 uur.

 

In de middag.

Vanaf 13.50-13.55 uur graag alle ouders/verzorgers verdelen over het schoolplein.

Ook met uw fiets graag het schoolplein betreden.

Liefst alle ouders met fiets doorlopen tot de fietsenstalling, zodat de doorloop zoveel mogelijk vrij blijft voor al het verkeer.

Dan kunt u uw kind (-eren) ook goed helpen met het pakken van de fiets en ondersteunt u ons als team.

 

We laten vanwege de veiligheid van uw kinderen geen ouders/verzorgers toe achter het hekwerk.

U kunt verwachten dat we u aanspreken (ook oma’s en opa’s)

 

Zo kunt u en uw kind de straat goed overzien en steken we veilig over.

 

De groepen 7 en 8 krijgen een agenda aangeboden via school.

Uw kind mag geen eigen agenda meenemen.

Zo leren we onze kinderen plannen.

 

De weg naar het leren omgaan met een agenda (zelfstandigheid vergroten). Hoe doen we dat?

In de onderbouw (groepen 1 en 2) starten we met een kiesbord

In de middenbouw en bovenbouw (groepen 3 t/m 8) werken we met een weektaak.

In de bovenbouwgroepen (groepen 7 en 8) leren kinderen om in de agenda ook zelf te leren plannen.

Het is fijn als zoveel mogelijk kinderen NIET met de auto worden gebracht. Moet dat toch, leef dan a.u.b. de schoolroute na. Deze kunt u door de gele borden volgen.

Weet dat de overlast groot in de wijk groot is.

Het parkeren voor opritten, blokkeren van uitritten is bijzonder vervelend.

Uw eigen gedrag is voorbeeld voor uw kind (-eren)

We geven met elkaar het voorbeeld in beleefdheid door aan onze kinderen.

Het is beleefd om de schoolroute te volgen.

Op tijd naar school te gaan, zodat er geen ‘haastgedrag’ voor onveilige situaties kan zorgen.

We zijn bereikbaar onder het nummer: 024-6450901

Uitsluitend in noodgevallen waarin veiligheid een rol speelt, zijn we bereikbaar onder het nummer: 06-30803818.

De conciërge is bereikbaar vanaf 7.45 uur.

De leerkrachten zijn in principe telefonisch bereikbaar tussen 14.45 uur en 16.30 uur.

 

Voorkom mailverkeer zoveel als mogelijk richting de leerkracht.

 

Voor vrijwel alle vragen kunt u de directeur, Carlina van den Heuvel

of de kwaliteitscoördinator (voorheen noemde we dat de intern begeleider) Maartje Willems

tijdens de inloop tussen 8.20-8.30 uur buiten aanspreken.

Maartje werkt op dinsdagochtend, woensdag en donderdag op school.

 

De directeur Carlina van den Heuvel is in principe dagelijks voor noodgevallen bereikbaar, via 024-6450901.

Voor noodgevallen waarin veiligheid een rol speelt, is zij ook mobiel bereikbaar: 06-30803818.

 

Via de mail is de directeur enigszins bereikbaar via het mailadres: viersprong.directie@kansenkleur.nl

U kunt een reactie binnen 5 werkdagen verwachten, als de mail ook aan haar is gericht.

Als zij in de cc is meegenomen, dan leest de directeur de mail als info en reageeert dan niet op de mail.

Als communicatiemiddel is de mail weinig geschikt voor vragen die snel om een antwoord vragen.

 

De kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider), Maartje Willems, is telefonisch bereikbaar op dinsdagmorgen, woensdag of donderdag.

U kunt haar ook mailen via maartje.willems@kansenkleur.nl

Onze administratief medewerkster is op dinsdag en donderdag tussen 8.00 uur en 16.30 uur telefonisch bereikbaar.

U kunt haar ook mailen via sonja.van.jaarsveld@kansenkleur.nl

 

 

Soms wordt het reguliere lesprogramma doorbroken.

Dat kan zijn omdat we met een groep een excursie hebben die past binnen het programma van die groep.

Bijvoorbeeld: een boswandeling in het kader van de herfst.

Ook wonen we uitvoeringen bij in het kader van Kunstzinnige Vorming.

Bij voorkeur bezoeken we bijvoorbeeld een museum, als dat past binnen het thema van De Noordwijkse Methode.

De reistijd en het vervoer moet we beredeneerd wegen (wat wel of niet past en mogelijk is).

We maken daarbij soms gebruik van organisaties die activiteiten aanbieden. (Dijkmagazijn, Eduart, Natuurmuseum, e.d.).

Leerkrachten laten u dit tijdig weten.

Hoe communiceren wij met ouders?

Samenwerking vraagt vertrouwen van alle partners. Als ouders-leerkrachten en kinderen goed samenwerken, dan kun je een meesterwerk verwachten.

Voor mededelingen schoolbreed gebruiken wij de e-mail en de wekelijkse nieuwsbrief.

Mededelingen van de leerkracht via de Parro-app, en/of via de e-mail.

Wekelijks kunt u op donderdag een nieuwsbrief van ons verwachten.

 

Hoe communiceert een ouder met de school?

Soms wil je als ouders zelf iets laten weten. Dan is een e-mail versturen een goed middel.

Soms vraag je je iets af als ouder. Dan is een e-mail geen handig middel. Dit vraagt immers om een inhoudelijke reactie. Maak dan een afspraak met de leerkracht.

Soms wil je weten waarom we de dingen doen zoals we dat doen (beleid). Dan is de directeur uw aanspreekpersoon (iedere ochtend om 8.25 uur) of u kunt uw vraag stellen aan de MR.

Soms maak je je zorgen. Dan maak je altijd een afspraak met de leerkracht. Blijft u bezorgd of hetzelfde onderwerp? Dan is het goed om de Kwaliteitscoördinator (voorheen Intern Begeleider) erbij te betrekken. De leerkracht kan het initiatief nemen, maar dat kunt u ook als ouder.

Soms maak je je zorgen over de veiligheid. Dan is het noodzakelijk dat u zo spoedig mogelijk contact opneemt met de directeur (Carlina van den Heuvel), of met de kwalitweitscoördinator maartje Willems of met de vertrouwenspersonen Emmy van Bezouw of Merel Velvis. U kunt ons bellen. Laat weten dat het om veiligheid gaat, dan heeft het altijd prioriteit.

U krijgt altijd hulp.

Tegenwoordig hebben veel kinderen elektronische apparatuur.

U kunt daarbij denken aan mobieltjes, een elektronische horloge (I-watch) en dergelijke.

Omwille van de veiligheid van de kinderen en de kwetsbaarheid ervan hebben wij afgesproken dat dergelijke apparaten op school niet zijn toegestaan.

Op het moment dat kinderen deze toch meenemen, moeten zij deze inleveren bij de juf/meester.

Op het eind van de dag krijgen zij de spullen weer mee naar huis.

Heeft uw kind een Iphone of telefoon tijdens schooltijd gebruikt, dan gaat deze naar de directeur.

Uw kind krijgt de telefoon of Iphone pas terug, nadat er een stap in ons veiligheidsprotocol grensoverschrijdend gedrag is gezet.

Hiervoor is een gesprek nodig tussen de leerling, de ouder (-s) en de directeur. Het kind kan een passende maatregel/berisping verwachten.

Geen etui of spullen van huis:

We vinden het van belang dat elk kind met dezelfde materialen werkt.

Spullen van huis worden direct mee terug gegeven.

U hoeft dus NIETS aan te schaffen!

Met de fiets naar school: kinderen mogen met de fiets naar school komen.

We vragen u echter om dit zoveel mogelijk te beperken, er blijft dan meer speelruimte over op de speelplaats.

Wij kunnen geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor schade aan fietsen.

Wij lopen met de fiets in onze hand op de speelplaats.

Ouders die hun kind brengen of halen kunnen hun fiets binnen de speelplaats zetten. Tegenover de ingang.

We geven met elkaar het voorbeeld in beleefdheid door aan onze kinderen.

Het is beleefd om de schoolroute te volgen.

Op tijd naar school te gaan, zodat er geen ‘haastgedrag’ voor onveilige situaties kan zorgen.

 

Met enige regelmaat zullen de leerkrachten zichzelf laten filmen. De leerkracht is eigenaar over deze film.

Het filmmateriaal is uitsluitend voor het leerproces van de leerkracht (-en).

Het filmmateriaal moet daarna worden vernietigd.

Wij zetten deze films niet op een onbeveiligde website, of een stick e.d.

Voor alle kinderen geldt dat we tijdens de kleine pauze alleen fruit of groente toestaan. Ouders geven het drinken mee in bekers, in plaats van wegwerpverpakkingen.

Gevonden voorwerpen worden altijd bij de conciërge gebracht.

Daar kan men er naar vragen.

Deze spullen worden niet eindeloos bewaard.

Na een melding via Parro om de spullen binnen één week op te halen, worden ze verwijderd.

Onderzoek van de G.G.D. op de school
De afdeling Jeugdgezondheidszorg van de G.G.D. Regio Nijmegen volgt alle 1 tot 19 jarigen in hun ontwikkeling. Daardoor is het mogelijk gezondheidsrisico’s op te sporen en gezondheidsproblemen vast te stellen. Om gezondheidsproblemen te voorkomen richt de GGD haar aandacht niet alleen op de individuele leerling, maar ook op groepen leerlingen. Het onderzoek vindt plaats in groep 2 en in groep 7. U krijgt hiervoor een oproep.

Vragen
Heeft u vragen dan kunt u contact opnemen met de afdeling Jeugdgezondheidszorg.

 

In het najaar 2024 organiseert de GGD weer een vaccinatieronde.

Wij vaccineren:

  • Van week 37 t/m 42: HPV en Meningokokken
  • Van week 46 t/m 50: HPV en DTP/BMR

Welke leeftijdsgroepen ontvangen een uitnodiging?

Voor de HPV-vaccinatie:

  • Jeugdigen geboren in 2014
  • Jeugdigen geboren in 2006-2013 ontvangen mogelijk een uitnodiging voor een herhaalvaccinatie

Voor de Meningokokken-vaccinatie:

  • Jeugdigen geboren tussen 1 juli en 31 december 2010
  • Jeugdigen geboren in 2009 die in 2023 deze vaccinatie nog niet hebben gehad
  • Jeugdigen geboren tussen 1 januari en 1 juli 2010 die in het voorjaar hun vaccinatie hebben gemist

Voor de DTP-BMR-vaccinatie:

  • Geboortejaar 2015 (geboren tussen 1 januari en 1 juli)
  • Enkele jeugdigen uit 2014 die vorig jaar niet zijn geweest
  • Jeugdigen geboren tussen 1 januari en 1 juli 2015 die in het voorjaar hun vaccinatie hebben gemist

Het RIVM verstuurt de uitnodiging naar het huisadres.

Wat betekent dit voor de school?
Jeugdigen worden op basis van hun postcode opgeroepen voor een bepaalde locatie. Het kan dus voorkomen dat niet iedereen uit een klas die in aanmerking komt voor een van de vaccinaties, op dezelfde dag/tijd wordt gevaccineerd. Jeugdigen die buiten ons werkgebied wonen worden door een andere GGD gevaccineerd. Dit kan in een andere periode zijn.

In de uitnodiging vragen wij de jeugdigen om op het aangegeven tijdstip te komen. Zo voorkomen we wachtrijen op gewilde tijdstippen. Hierdoor zijn er dus leerlingen die onder schooltijd worden gevaccineerd. Hiervoor vragen wij uw medewerking en begrip.

Wij vaccineren op de volgende dagen HPV en Meningokokken

Datum

Locatie

Adres

Woensdag 11 september

Stadion De Goffert

Stadionplein 1
6532 AJ  NIJMEGEN

Donderdag 12 september

Stadion De Goffert

Stadionplein 1

6532 AJ  NIJMEGEN

Donderdag 19 september

Sporthal Parijsch

Eendenkooi 3

4105 TN CULEMBORG

Vrijdag 20 september

Sporthal Westroijen

Predikbroedersweg 14

4003 AL TIEL

Woensdag 25 september

Zalencentrum Gambora

Middelkampseweg 2

5311 PC GAMEREN

Dinsdag 1 oktober

Betuwe Sporthal

Wadenoijenlaan 399

4006 AJ TIEL

Vrijdag 4 oktober

Sporthal De Randhorst

Randweg 7

4191 NN GELDERMALSEN

Maandag 7 oktober

Cultureel Centrum ‘t Mozaïek

Campuslaan 6

6602 HX  WIJCHEN

Vrijdag 11 oktober

Wijkcentrum De Doorkijk

Langstuk 2

6651 AZ  DRUTEN

Donderdag 17 oktober

Stadion De Goffert

Stadionplein 1

6532 AJ  NIJMEGEN

Wij vaccineren op de volgende dagen HPV en DTP/BMR

Datum

Locatie

Adres

Maandag 11 november

Stadion De Goffert

Stadionplein 1
6532 AJ  NIJMEGEN

Woensdag 13 november

Zalencentrum Gambora

Middelkampseweg 2

5311 PC GAMEREN

Vrijdag 15 november

Sporthal Westroijen

Predikbroedersweg 14

4003 AL TIEL

Donderdag 21 november

Wijkcentrum De Doorkijk

Langstuk 2

6651 AZ  DRUTEN

Vrijdag 22 november

Sporthal De Randhorst

Randweg 7

4191 NN GELDERMALSEN

Dinsdag 26 november

Betuwe Sporthal

Wadenoijenlaan 399

4006 AJ TIEL

Donderdag 28 november

Sporthal Parijsch

Eendenkooi 3

4105 TN CULEMBORG

Dinsdag 3 december

Stadion De Goffert

Stadionplein 1

6532 AJ  NIJMEGEN

Woensdag 4 december

Cultureel Centrum ‘t Mozaïek

Campuslaan 6

6602 HX  WIJCHEN

Maandag 9 december

Stadion De Goffert

Stadionplein 1

6532 AJ  NIJMEGEN

Mochten er vragen zijn, dan mag u altijd contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,

Mario Verstege

Regiomanager Rijk van Nijmegen Vaccineren

Teammanager JGZ Betuwe Beuningen

(06) 57 66 73 33

Om de drie jaar neemt er of een ouder of een leerkracht zitting in de GMR.

In het schooljaar 2022-2023 neemt Nienke Theunissen, ouder, zitting in de GMR.

Hieronder meer over GMR-lid Nienke Theunissen

 

Graag stel ik mezelf voor als nieuw (vanaf schooljaar 2022-2023) GMR lid vanuit basisschool De Viersprong.

Ik ben Nienke Theunissen en moeder van Guus (groep 5), Faas (groep 4) en Teus (groep 2) van Loon. Samen met Michiel en de jongens wonen wij aan het randje van Wijchen.

Veertien jaar geleden ben ik gestart als leerkracht binnen het basisonderwijs. Na 5 jaar ben ik overgestapt naar het MBO-onderwijs. En nu, sinds 2 jaar, werk ik met veel plezier bij Procollege Wijchen (voortgezet onderwijs). Mijn enthousiasme voor het onderwijs neem ik vooral mee naar de GMR. Wat mij daarnaast aanspreekt aan de GMR is de beleidsvorming voor álle scholen van Stichting Kans & Kleur. Ik zal mij inzetten voor het gemeenschappelijk belang van kwalitatief goed onderwijs voor álle leerlingen. Hierbij werk ik samen met de MR zodat de input vanuit De Viersprong vertegenwoordigd is in de GMR.

Ik sta altijd open voor vragen, opmerkingen, meningen en een fijn gesprek. Tot ziens op het schoolplein!

 

 

Mailadres (G-)MR = viersprong.mr@kansenkleur.nl

We werken met onderstaande 10 groepen in het schooljaar 2024-2025

 

Groep 1-2A juffrouw Ilse en juffrouw Silvana

Groep 1-2B juffrouw Marian (tijdelijk juffrouw Daniek start van het schooljaar) en juffrouw Silvana

Groep 1-2C juffrouw Ellen

 

Groep 3-4A juffrouw Lieke en juffrouw Annette

Groep 3-4B juffrouw Bridget

 

Groep 4-5C juffrouw Rea en juffrouw Merel

 

Groep 5-6A juffrouw Esther en juffrouw Emmy

Groep 5-6B juffrouw Frederique

 

Groep 7-8A Meester Kevin

Groep 7-8B Juffrouw Margje en meester Bart

 

Alle groepen: gymnastiek van meester Willem

 

Voor het schooljaar 2024-2025 zitten we fysiek vol voor de zij-instroom (reeds gestart op een andere school).

 

 

Schoolgrootte

We zijn een school die bij op 1-10-2024 243 leerlingen telt. We zijn een middelgrote school.

We tellen 10 groepen. We hebben de opdracht gekregen om weer in 9 lokalen onderwijs te gaan bieden in de komende jaren, omdat het 10e lokaal niet voldoet als lokaal.

We kunnen geen extra lokalen elders gebruiken.

We betreuren ten zeerste dat we zij-instroom (nieuwe wijkbewoners die zich nog niet hadden ingeschreven) niet meer kunnen plaatsen.

 

In het schooljaar 2024-2025 werken wij met de volgende 10 groepen en de daarbij behorende leerlingaantallen op 1-10-2024:

Groep 1-2A start 21 lln

Groep 1-2B start 20 lln

Groep 1-2C start 20 lln

In groep 1-2 verwachten we (19-8-2024) 26 nieuwe leerlingen die tijdens het volledige schooljaar instromen in bovenstaande drie groepen.

Dan telt iedere groep 29 kinderen, einde schooljaar.

 

Groep 3-4A 24 lln

Groep 3-4B 24 lln

 

Groep 4-5C 23 lln

 

Groep 5-6A 24 lln

Groep 5-6B 27 lln

 

Groep 7-8A 27 lln

Groep 7-8B 26 lln

 

 

Groep 1-2: Schoenen in ee tasje mee naar school.

Groepen 3 t/m 8: Een korte broek en T-shirt (of een gympakje). Passende gymschoenen.

Oudere kinderen mogen een deo-roller meenemen (geen deo-spuitbus ivm veiligheid en allergische reacties), washandje en zeep met handdoek voor het opfrissen onder de oksels.

Groep 1 en 2 sporten in de speelzaal van de school, of op het schoolplein.

Groep 3 t/m 8 sporten elke week in de Arcus. Het adres is Campuslaan 14, Wijchen. Wij lopen in ongeveer 10 to 15  minuten met de groep naar de Arcus toe.

 

De kinderen van groep 1-2 gymmen op gymschoenen.

Wij vinden het fijn als de kinderen hun gymschoenen het hele jaar op school laten.

 

Groepen 3 t/m 8 nemen de gymschoenen, tegelijk met de gymkleding mee op de dag dat zij gymmen en daarna direct weer mee terug naar huis.

Hoofdluiscontrole hebben we in het verleden kunnen realiseren dankzij vrijwillige hulp ouders (via de ouderraad).

Dat is niet langer van kracht.

Ouders/verzorgers zijn zelf verantwoordelijk om thuis te controleren.

We hebben als school uitsluitend een adviserende rol.

Wie hulp nodig heeft, kan ons altijd vragen waar ze de juiste hulp krijgen.

Er wordt bij ons op school structureel huiswerk gegeven in de groepen 7 en 8.

Kinderen in de groepen 7-8 moeten leren om met huiswerk en leeropdrachten om te gaan.

 

In alle andere groepen is huiswerk zeker niet verplicht. Maar het dagelijks worden voorlezen zou voor elk kind een recht moeten zijn.

Er zijn kinderen die het prettig vinden om thuis nog meer te oefenen.

Er zijn kinderen die er duidelijk baat bij hebben, als zij thuis kunnen oefenen met ouders (soms de faalangstige kinderen en soms juist niet oefenen voor faalangstige kinderen).

U heeft verschillende mogelijkheden om te ondersteunen.

Hoe beter u betrokken bent, hoe meer uw kind (-eren) leren. Hoe kunt u dan ondersteunen?

 

  1. Lees uw kind dagelijks voor. Daar leert uw kind enorm veel van. Stel soms wat vragen over de tekst, dan leert uw kind begrijpend te luisteren en kan als het groter is makkelijke begrijpend lezen. Of verzamel moeilijke woorden in een boekje en laat deze woorden minimaal 7 keer in een andere context terugkomen.
  2. Lees samen veel boekjes (gratis uit de bibliotheek van Wijchen). Hardop leren lezen (we noemen dat technisch lezen) is enorm belangrijk.
  3. Aansluiten de bij thema’s vanuit De Noordwijkse Methode is voor kinderen van groot belang als ouders/verzorgers hier actief op aansluiten. De thema’s die we aanbieden, geven een rijkdom aan woorden aan onze kinderen door. Als we met de kinderen werken aan een thema, kunt u thuis ook bewust aansluiten met boeken, uitstapjes, gesprekken met uw kind (-eren) of gewoon even binnen komen kijken op de prikborden, in het portfolio en de atelierklapper, om de kinderen te vragen wat zij weten.
  4. Boekbespreking of spreekbeurt thuis oefenen mag (niets hoeft in de groepen 3 t/m 6, of u heeft een afspraak hierover)
  5. Topografie toets, of andere toetsen thuis oefenen mag, hoeft niet.

Kortom; veel mogelijkheden als huiswerk of alternatief huiswerk!

De school maakt gebruik van laptops voor de kinderen. De leerlingen werken regelmatig aan de diverse leerprogramma’s die geïnstalleerd zijn. Er is toegang tot het internet, zodat de leerlingen informatie kunnen opzoeken.

Op alle scholen binnen Kans & Kleur werken we met ICTBO, die voor ons zorgen voor een goed en veilig internet.

Verder hebben we op alle scholen een ICT coördinator.

Kevin Reijnen is de ICT coördinator.

Sonja van Jaarsveld ondersteunt ons op het gebied van ICT.

In het jaarplan 2024-2025 staan de volgende drie speerpunten omschreven:

Speerpunt 1 Op weg naar steengoed (reken-) onderwijs

Speerpunt 2 Verdiepen routines in de school

Speerpunt 3 Haalbaar en goed onderwijs volgens De Noordwijkse Methode

 

U kunt het volledige jaarplan in onze teamkamer lezen.

 

 

 

Schoolgidsartikel JGZ voor de basisschool

__________________________________________________

 

Jeugdgezondheidszorg op de basisschool

Ouders, school en Jeugdgezondheidszorg (JGZ) zorgen er samen voor dat een kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Samen houden we in de gaten hoe het met een kind gaat op het gebied van vriendschappen, schoolprestaties, gezondheid, spraak/taalontwikkeling en lichamelijke ontwikkeling. Daarom nodigt de JGZ je kind uit voor een aantal onderzoeken. Informatie van ouders en scholen is ook belangrijk. Samen krijgen wij zo een goed beeld van de ontwikkeling van ieder kind. Is er hulp of ondersteuning nodig? Dan kunnen we in overleg snel actie ondernemen.

 

We halen je kind voor de onderzoeken even uit de klas. Als ouder hoef je niet aanwezig te zijn bij de onderzoeken. Maar wil je er toch graag bij zijn of heb je bezwaar tegen de onderzoeken? Neem dan gerust contact met ons op. Als je ons mailt, zet dan de naam en geboortedatum van je kind in de mail. Zowel voor als na de onderzoeken krijg je bericht van ons. De onderzoeken zijn gratis. Onze werkwijze staat uitgelegd in de folder Jeugdgezondheidszorg 4-12 jaar.

 

Spraak- en taalonderzoek voor kinderen van 4/5 jaar (niet voor scholen in de gemeenten Beuningen, Druten, West Maas en Waal en Wijchen)

De spraak- en taalontwikkeling is belangrijk voor het leren lezen, het meedoen met de lessen op school en het contact maken met anderen. Daarom biedt de GGD-logopedist in de kleuterperiode voor ieder kind een spraak- en taalonderzoek aan. Zij let tijdens het gesprekje met je kind op de stem, de uitspraak, de taalontwikkeling, het mondgedrag en het gehoor. Je kind benoemt plaatjes, zegt woorden en zinnen na en voert opdrachten uit met speelgoed. Denk je dat er eerder onderzoek door de logopedist nodig is? Neem dan gerust contact met ons op. Meer informatie vind je op de logopedie pagina van onze website.

 

Gezondheidsonderzoek voor kinderen van 5/6 jaar en 10/11 jaar

Op twee momenten tijdens de basisschoolperiode biedt de GGD een gezondheidsonderzoek aan: in het jaar dat je kind 6 wordt en in het jaar dat je kind 11 wordt. We meten en wegen je kind en bij alle 5/6-jarigen controleren we of je kind goed hoort en ziet. Bij 10/11-jarigen gebeurt dit alleen als er twijfels zijn. Ook voeren we een gesprekje met je kind over hoe het gaat. In het gesprekje met de 10/11-jarigen maken we gebruik van een ‘praatplaat’. Hoe dat werkt, zie je in het GIZ-filmpje basisonderwijs.

 

Vaccinaties voor kinderen van 9 en 10 jaar

Tijdens de basisschoolperiode ontvangt je kind uitnodigingen voor groepsvaccinaties. De vaccinaties beschermen je kind tegen ernstige infectieziekten. Om je kind voor te bereiden kun je dit filmpje samen kijken. Meer informatie vind je op onze website en op de website van het RIVM (Rijksvaccinatieprogramma). Is je kind nog niet (volledig) gevaccineerd? Maak dan een afspraak of neem contact met ons op via: jeugdvaccinaties@ggdgelderlandzuid.nl.

 

Mijn Kinddossier

Onze Jeugdgezondheidszorg werkt met Mijn Kinddossier. Hierin vind je informatie over de ontwik-keling, groei en opvoeding van je kind(eren). Het is ook de plek waar je online een afspraak met ons wijzigt en vragenlijsten invult. Inloggen op www.mijnkinddossier.nl doe je met je eigen DigiD. Kijk voor meer informatie op jgz.ggdgelderlandzuid.nl/mkd/. Maak je geen gebruik van Mijn Kinddossier, dan ontvang je de informatie per post.

 

Interne contactpersoon

Beste Ouders

Elke school heeft een interne contactpersoon. Bij ons op school zijn dat juffrouw Emmy van Bezouw en juffrouw Merel Velvis.

Bereikbaar via:

emmy.van.bezouw@kansenkleur.nl

Of 024-6450901

merel.velvis@kansenkleur.nl

024-6450901

Of na schooltijd aanspreken.

Taak is om een luisterend oor te zijn voor kinderen, ouders en collega’s wanneer u niet met uw probleem op een andere plaats terecht kunt.

We bekijken dan gezamenlijk welke oplossing via welke weg er gevonden kan worden. De intern contactpersoon gaat altijd vertrouwelijk om met informatie.

We zijn er voor de kinderen, maar ook voor u als ouders.

 

Speciaal voor de kinderen:

Wij, juffrouw Emmy en juffrouw Merel, zijn niet alleen juffrouw, maar ook “intern contactpersoon”

Wat is dat nou weer vraag je je af. Dat wil ik je graag even uitleggen.

Soms gaan dingen niet zoals je graag zou willen. Je hebt al een hele tijd ruzie met iemand op school of je wordt vaak gepest of er gebeuren andere dingen waar je boos of verdrietig van wordt. En niet zo maar een beetje, het zit je echt behoorlijk dwars. Dan wordt het tijd om een oplossing te zoeken. Je praat het uit met degene waar je een probleem mee hebt. Dat is meestal de goede manier.

Vaak lukt het ook door er met iemand anders over te praten: je vriend of vriendin; je juf of meester. Zij kunnen je helpen je probleem op te lossen.

Als dat niet werkt dan kun je altijd bij mij terecht. Je kunt naar me toe komen en ik probeer je te helpen met het vinden van een oplossing van jouw probleem.

 

Speciaal voor de ouders:

Problemen zijn er om in een vroeg stadium herkend en onderkend te worden zodat er zo snel mogelijk interventie kan plaats vinden.

In acht stappen wordt hierna aangegeven hoe u het best kunt werken aan een vroegtijdige oplossing van problemen.

1. Spreek de juiste persoon aan, het personeelslid dat het meest direct betrokken is. In de meeste gevallen is dit de leerkracht.

2. Wacht niet te lang met het signaleren van het probleem. Hoe eerder u aan de bel trekt, hoe beter dat is. Ook als de leerkracht nog weinig weet van het probleem, is het verstandig om actie te ondernemen. Wie kennis heeft van een probleem, zal er in ieder geval over na gaan denken. Dat is het begin van een oplossing.

3. Maak snel een afspraak met de desbetreffende persoon.

4. Geef duidelijk aan wat het probleem is. Beperk u tot hoofdzaken.

5. Bedenk mogelijke oplossingen. Het probleem stellen is één; een oplossing aandragen is twee. Voorstellen voor oplossingen kunnen het gesprek in de goede richting duwen.

7. Maak, als u er samen niet uitkomt, gebruik van een onafhankelijk persoon. Soms kunnen de emoties tijdens het gesprek hoog oplopen. Dan kan het verstandig zijn om samen af te spreken een neutraal, onafhankelijk persoon aanwezig te laten zijn bij uw gesprek.

8. Hou bij wat is afgesproken. Een kort verslag van elk gesprek dat door beide partijen voor gezien getekend wordt, is wel zo handig. Vooral als een van beide zich naderhand iets niet meer kan herinneren.

 

 

Schematisch weergegeven:

Probleem -> gesprek leerkracht -> gesprek directeur ->overleg met de interne contactpersoon -> inschakelen externe vertrouwenspersoon -> indienen klacht bij de klachtencommissie

 

Algemene tips voor ouders:

– Hoe verleidelijk het ook is, betrek andere ouders niet onnodig bij uw probleem. Dat leidt snel tot roddelen.

– Praat er ook niet over met uw kind erbij. Uw kind mag geen doorgeefluik worden.

– Praat liever een keer uitgebreid en goed met uw kind dan hem of haar er dagelijks mee lastig te vallen.

Hoe kun je me bereiken?

– Je kunt mij persoonlijk aanspreken op school.
– Je mag me ook mailen: merel.velvis@kansenkleur.nl

 

Meer over Interne Contactpersonen

Klachten proberen we altijd zo dicht mogelijk bij de beklaagde af te wikkelen. Dat betekent, dat we in eerste instantie klager en beklaagde met elkaar in gesprek zullen brengen om de klacht te bespreken en de wereld uit te helpen. Hebt u echter een ernstiger klacht op het gebied van pesten, agressief gedrag of (sexueel) intimiderend gedrag dan kunt u terecht bij onze contactpersoon Merel Velvis. Zij proberen u dan te begeleiden in de te nemen stappen.

De Klachtenregeling

Behandeling van de klachten. Er is op iedere school ten minste één contactpersoon die de klager verwijst naar de vertrouwenspersoon. Het bevoegd gezag benoemt, schorst en ontslaat de contactpersoon. De benoeming vindt plaats op voorstel van de benoemingsadviescommissie. (Op De Viersprong is deze taak toebedeeld aan de directeur)

Taken externe vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. De vertrouwenspersoon gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht. Hij begeleidt de klager desgewenst bij de verdere procedure en verleent desgewenst bijstand bij het doen van aangifte bij politie of justitie. De vertrouwenspersoon verwijst de klager, indien en voor zover noodzakelijk of wenselijk, naar andere instanties gespecialiseerd in opvang en nazorg. Indien de vertrouwenspersoon slechts aanwijzingen, doch geen concrete klachten bereiken, kan hij deze ter kennis brengen van de klachtencommissie of het bevoegd gezag. De vertrouwenspersoon geeft gevraagd of ongevraagd advies over de door het bevoegd gezag te nemen besluiten. De vertrouwenspersoon neemt bij zijn werkzaamheden de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht. De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van alle zaken die hij in die hoedanigheid verneemt. Deze plicht vervalt nadat betrokkene zijn taak als vertrouwenspersoon heeft beëindigd. De vertrouwenpersoon brengt jaarlijks aan het bevoegd gezag schriftelijk verslag uit van zijn werkzaamheden.

Vertrouwenscommissie en de klachtenregeling

Kans & Kleur heeft een klachtenregeling die geldt voor alle scholen die bij Kans & Kleur zijn aangesloten en voor de hele organisatie. Kans & Kleur hecht aan een zorgvuldige klachtafhandeling. In iedere klacht ligt immers een advies besloten. Mensen kunnen met hun klacht in eerste instantie terecht bij de groepsleerkracht en de schooldirecteur. Zijn ze niet tevreden met de wijze waarop de school de klacht heeft afgehandeld dan kunnen ze terecht bij het bestuur van Kans & Kleur. Voorwaarde is wel dat de directeur van de school op de hoogte is van de klacht.

Onafhankelijke vertrouwenscontactpersoon

Omdat mensen soms een drempel ervaren een klacht zelf aan de school voor te leggen of omdat mensen soms het gevoel hebben dat zij onvoldoende gehoor vinden, heeft Kans & Kleur een onafhankelijke vertrouwenscontactpersoon. Deze vertrouwenscontactpersoon staat mensen met een klacht ter zijde. De vertrouwenscontactpersoon is niet in dienst van Kans & Kleur en is daarmee onafhankelijk. De vertrouwenscontactpersoon kan ingeschakeld worden door iedereen die een relatie heeft met Kans & Kleur of één van haar scholen :

ouders,
medewerkers,
leerlingen,
buurtbewoners of samenwerkingspartners.

De vertrouwenscontactpersonen extern zijn Maarten van de Laarschot en Eefje van Antwerpen.

Hieronder de gegevens:

 

Maarten van de Laarschot

maartenvandelaarschot@vertrouwenswerk.nl

Tel. 06-81538337

 

Eefje van Antwerpen

eefjevanantwerpen@vertrouwenswerk.nl

Tel. 06-28636387

 

De vertrouwenscontactpersoon neemt zo gauw hij of zij het bericht heeft gehoord, contact op met degene die een bericht ingesproken heeft. Klachtencommissies voor Katholiek Onderwijs Kans & Kleur is aangesloten bij de klachtencommissie voor Katholiek Onderwijs. Schoolbesturen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal en voortgezet speciaal onderwijs en besturen van Regionale Expertisecentra zijn wettelijk verplicht een klachtenregeling op te stellen. Een van de onderdelen daarvan is het instellen van of aansluiten bij een onafhankelijke klachtencommissie. Deze Commissie neemt kennis van klachten over een gedraging of beslissing van iemand die betrokken is bij de desbetreffende school. De Commissie onderzoekt de ingediende klacht en brengt advies uit aan het bevoegd gezag over de gegrondheid van de klacht. De Commissie kan in haar advies een aanbeveling doen over de door het bevoegd gezag te nemen maatregelen. Een klacht moet binnen een jaar worden ingediend bij de commissie.

Het adres van deze commissie is:

Bureau van de geschillen-, bezwaren en klachtencommissies voor het Katholiek Onderwijs,
Postbus 82324 2508 EH, Den Haag.

Op de site www.geschillencies-klachtencies.nl vindt u de klachtenprocedure van deze commissie.

Klachten over privacy

Mensen die een klacht hebben over hoe onze school omgegaan is met privacygevoelige gegevens van hen, kunnen dit melden bij de directie of bij het bestuur.

Kans & Kleur heeft in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming een externe functionaris gegevensbescherming. Hiervoor heeft Kans & Kleur een overeenkomst gesloten met de Lumengroup. Een ieder die betrokken is bij Kans & Kleur mag voor vragen, opmerkingen of klachten over privacy ook rechtstreeks in contact treden met de functionaris gegevensbescherming via het contactformulier https://www.lumengroup.nl/contact-fg/

Mocht u vragen hebben, dan kunt u ten alle tijden de directeur raadplegen.

De klassenouders vallen onder de verantwoordelijkheid van de OR. De klassenouder ondersteunt de leerkracht bij de organisatie van verschillende activiteiten. Zij/hij is het eerste aanspreekpunt als de leerkracht hulp nodig heeft en is op de hoogte van alles wat zich afspeelt binnen de ouderraad. Bij alle groepen is hulp van een contactouder nodig. De klassenouders krijgen ook een uitnodiging voor alle OR-vergaderingen en hun aanwezigheid is gewenst, zij weten vaak het best, wat er in de groep leeft.

De taakomschrijving is van een klassenouder:

  • Begin schooljaar e-mailoverzicht en/of telefoonnummers van de ouders van de klas opvragen bij het secretariaat van de school.
  • Alle ouders benaderen voor hulp bij de diverse activiteiten van de klas.
  • Verjaardag van de leerkracht: cadeau voor de klas kopen. Klaslokaal versieren met de
    leerlingen en helpen in de klas op de dag van de verjaardag;
  • In overleg met de OR een cadeau kopen voor de verjaardag van de administratief medewerkster, conciërge, Intern Begeleider en directeur.
  • Verschillende klassenouders verzorgen aan het eind van het schooljaar, samen met de kinderen uit de klas, een zelfgemaakt afscheidscadeau. Dit wordt door de leerkrachten erg gewaardeerd.
  • Klassenouders hebben geen stemrecht tijdens OR-vergaderingen.
    Iedere klassenouder mag deelnemen aan de vergaderingen van de ouderraad. Wanneer er in één groep meerdere klassenouders zijn is het de bedoeling dat er maar één per groep de vergadering bijwoont, tenzij ze lid zijn van de OR.

De klassenouders van het schooljaar worden via de leerkracht bekend gemaakt.

 

Onze school werkt niet alleen met methode gebonden toetsen, maar ook met methode onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem van het CITO.

 

Na elke lus van 7 tot 8 weken gaan we alle beschikbare data met elkaar duiden.

Welke data bedoelen jullie dan?

Wat zien we bij de resultaten methode-gebonden toetsen?

De observaties in de klas?

Het werk van de kinderen? En hoe werkt het kind?

Wat hebben we gezien tijdens de klassenbezoeken?

Zijn de routines goed zichtbaar in de klas?

Wat weten we vanuit de kind- en of oudergesprekken nog meer? Of van externe die meedenken?

Er worden gesprekken met elkaar gevoerd zodat we leren van en met elkaar.

 

Na elke half jaar zijn er methode-onafhankelijke toetsen.

Dit systeem laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bij geleerd.

Soms zijn de resultaten op de toesten tussentijds goed, maar zien we dat de kennis nog niet blijft hangen.

 

De resultaten van elk kind worden vergeleken met kinderen uit het hele land in vergelijkbare omstandigheden.

Leerlingen met opvallende scores worden nader gediagnosticeerd.

 

Na het afnemen van de Cito toetsen, het verwerken van de gegevens, volgt er een periode waarin de docent opnieuw gaat analyseren.

Voor welke kinderen het leerrendement voldoende tot goed zijn en welke interventies tot dit succes hebben bijgedragen.

Het kan ook zijn dat het leerrendement juist onvoldoende is geweest.

Op dat moment onderzoeken de leerkrachten welke interventies zijn ingezet en wordt bekeken welke andere interventies nu beter kunnen worden ingezet.

Daarbij denken de specialisten taal-, rekenen- en gedrag mee.

Maar ook de kwaliteitscoördinator en directeuren denken dan graag mee en delen inzichten.

 

En daarna plannen we ons onderwijs weer zo goed en passend mogelijk in.

 

 

De logopediste begint het nieuwe schooljaar met de controles van de kinderen uit de groepen 3 t/m 8, die al op de controlelijst staan. De ouders ontvangen hiervan bericht en eventueel volgt verwijzing naar een vrij gevestigde logopedist(e) in Wijchen. Na de controles volgt in groep 2 de jaarlijkse screening (controle op spraak-taalgehoorstem). Ook hierover ontvangen de ouders bericht en zo nodig advies.

De MR is een wettelijk orgaan, dat op grond van de Wet Medezeggenschap Onderwijs (1992) aan iedere school verbonden moet zijn. De MR bestaat uit vertegenwoordigers van de ouders en het team. De MR kan d.m.v. advies of instemming een bijdrage leveren in de besluitvorming van een groot aantal zaken betreffende de school.

Missie en visie van de MR
Wij staan als MR van ‘De Viersprong’ voor het actief meedenken en meepraten over belangrijke zaken die onze school aangaan. Wij willen openheid, openbaarheid en onderling overleg bevorderen ten einde de kwaliteit van het onderwijs en respect voor elkaar te borgen. Als MR spelen we een actieve rol in de besluitvorming. Onze visie wordt vorm gegeven in ons Activiteitenplan, terug te vinden op de website.

Sinds juni 1995 is er een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) geïnstalleerd. Hierin zijn leden van de MR van de 14 scholen, die vallen onder het bestuur van de Stichting Kans en Kleur te Wijchen vertegenwoordigd. In de GMR worden bovenschoolse zaken besproken en behandeld bv. de huisvesting van alle scholen, ook wordt er de nieuwe ARBO-wetgeving besproken en mee uitgewerkt.

Leden Medezeggenschapsraad
(OMR) Ouders: Sebastiaan van Swam (voorzitter MR) en Hugo Thoonen 
(PMR) Team: Kevin Reijnen en Bart van Grinsven.

GMR ouder Nienke Theunissen

Hoe kan men in contact komen met de MR en wanneer?
Wij willen graag dat U contact opneemt met een van de leden van de MR:

  • Als U vragen hebt over beleidszaken of de organisatie van de school.
  • Als U een goed advies of een opmerking hebt over de in behandeling zijnde onderwerpen.
  • Stuur een mail naar viersprong.mr@kansenkleur.nl

Vergaderingen MR (openbaar)

Wilt u een MR-vergadering bijwonen?

Dat kan. Wij vergaderen elke eerste dinsdag van de maand.

Tijd: 16.45-17.30 uur

Graag aan de voorzitter laten weten dat u komt.

Missie De Viersprong

Elk kind laten schitteren met zijn eigen talenten, zodat zij van daaruit een positieve bijdrage kunnen leveren aan de wereld om hen heen.

 

Visie Viersprong

Op De Viersprong:

…vertrouwen we op onszelf en op elkaar;​

…durven we keuzes te maken en nemen we onze verantwoordelijkheid;​

…hebben we oog voor elkaar en helpen we elkaar het beste uit onszelf te halen (talenten);​

…mogen we fouten maken en leren we daarvan;​

…hebben we respect voor elkaar en de wereld om ons heen​;

 

Kernwaarden en normen

Oog voor talent

Verbinding

Ontwikkeling

Scherpzinnigheid

 

KINDBEELD 

Hallo! “Ik” ben alle kinderen van KBS De Viersprong in Wijchen,

Ik heb een fijne tijd gehad op De Viersprong. Ik heb met plezier geleerd en het gevoel gehad dat ik gezien werd. Mijn natuurlijke nieuwsgierigheid is steeds geprikkeld. Ik durf vragen te stellen om meer te weten te komen.

Ik heb alle basisvaardigheden van taal, lezen en rekenen geleerd, waardoor ik makkelijk nieuwe kennis tot me kan nemen. Ook kan ik in het Engels communiceren en informatie begrijpen, wat handig is omdat veel informatie in het Engels beschikbaar is.

Ik weet veel over veel verschillende onderwerpen. Ik heb een brede algemene ontwikkeling. Hierdoor kan ik nieuwe informatie makkelijk plaatsen en begrijp ik de wereld om mij heen. Ik  begrijp de democratische verworvenheden, normen in waarden in Nederland. Ik weet ook dat er andere manieren zijn om een maatschappij vorm te geven. Ik heb geleerd om na te denken over de kennis die ik tegenkom en begrijp actualiteiten. Ik kan voor mezelf beslissen of ik informatie waardevol vind en wat ik ermee wil doen.

Ik heb geleerd om over mijzelf na te denken. Wat is mijn mening ergens over? Wat vind ik leuk, waar ben ik goed in? Wat zijn mijn talenten? Wat zijn mijn valkuilen of waar heb ik moeite mee? Hierdoor ben ik in staat om zelf keuzes te maken en te besluiten hoe ik mij verder wil ontwikkelen. Ik heb vertrouwen in mijzelf en durf nieuwe uitdagingen aan te gaan. Ik kan zelfstandig aan de slag en weet wat ik nodig heb om zo goed mogelijk te kunnen leren.

Ik ben in staat om wat ik weet, wat ik wil en kan, toe te passen op mijn leren, mijn leven en mijn omgang met de wereld om mij heen. Ik heb een palet aan sociale vaardigheden waaruit ik kan kiezen welke het beste geschikt is in welke situatie.

Ik ben anders dan alle andere kinderen op De Viersprong want ik mag zijn wie ik ben. Ik respecteer dat de andere kinderen anders zijn en dat we van elkaar kunnen leren.

Ik ben voorbereid op de wereldmaatschappij. Ik heb mijn eigen ideeën. Ik durf keuzes te maken, ik kan mijn verantwoordelijkheden nemen. Ik vertrouw op mijzelf en de toekomst en sta open voor veranderingen. Ik heb goede communicatieve vaardigheden en heb belangstelling voor de mensen en de wereld om mij heen.

IK BEN KLAAR VOOR DE TOEKOMST!

Onze school heet De Viersprong.

Die naam is aan de school gegeven in 1985 toen uit de voormalige Mariaschool, Franciscusschool, Tienakker en Kwetternest één basisschool gevormd is.

Vier scholen, gehuisvest in een gebouw aan een kruispunt.

De Mariaschool is gesticht in 1898.

Wij zijn er dan ook trots op dat we de oudste school van Wijchen zijn.

De school is een katholieke school.

We geven daar inhoud aan door vanuit de katholieke traditie de waarden en normen te hanteren.

Vanaf 3 jaar kunt u uw kind inschrijven.

Als u uw kind op De Viersprong wil aanmelden, is het verstandig om een afspraak te maken via onze administratief medewerkster Sonja met de directeur van onze school, of een leerkracht. We laten kinderen een rondleiding geven door de school.

U kunt de sfeer proeven en zien hoe wij met de kinderen werken.

Vervolgens heeft u een gesprek met de directeur (of een vervanger) over de visie van de school en hoe deze visie zichtbaar is in onze aanpak.

Na het gesprek kunt u zich gaan inschrijven, de directeur geeft u het inschrijfformulier mee.

Het inschrijfformulier is ook verkrijgbaar bij:

  • onze conciërge
  • de administratie

Wij zijn verplicht u om deze informatie te vragen, omdat er een nieuwe wet is voor de bekostiging van het basisonderwijs.
Dit wordt ook wel de “nieuwe gewichtenregeling basisonderwijs” genoemd.
Vult u allebei de formulieren a.u.b. zorgvuldig en volledig in.

Wij kunnen uw inschrijving pas in behandeling nemen, als de documenten volledig zijn ingevuld en van uw handtekening zijn voorzien.

Van beide ouders hebben we de handtekening nodig op het inschrijfformulier. Dit geldt ook voor gescheiden ouders.

De inschrijving van uw kind wordt door ons binnen drie weken schriftelijk bevestigd.

Meestal ontvangt u van ons alleen een bevestiging dat u uw kind hebt aangemeld en dat die aanmelding in onze computer is opgenomen.

 

Wanneer uw (vierjarig) kind definitief geplaatst is, neemt de leerkracht van uw kind 4 tot 6 weken voor de vierde verjaardag telefonisch contact met u op.

Onder het cursief gedeelte leest u meer.

 

Uitzondering vormen de vierjarige kinderen die direct na de zomervakantie starten.

Zij hebben slechts één wenmiddag voor de zomervakantie, waarin ze direct wennen met alle klasgenootjes waarbij ze gaan starten.  

Waarom einde schooljaar niet meer wenmomenten voor de startende kleuters?

Einde schooljaar er veel kinderen in groep 1-2.

De kinderen uit groep 2 dan dan bijna groep 3 en erg groot voor de startende nieuwe kleuters.

Om deze reden is het niet verstandig om meerdere dagdelen in deze groep te wennen. 

 

Samen met de leerkracht zullen de wenochtenden en de eerste echte schooldag bepaald worden.

Uw kind mag twee weken voor de vierde verjaardag vijf keer een dag (-deel) komen wennen.

Omdat de eerste schooldag toch al veel nieuwe indrukken oplevert, willen we graag dat uw kind niet bij ons zijn of haar vierde verjaardag viert; het lijkt ons een prachtige afsluiting van bijvoorbeeld de periode op de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf.

De beslissing over toelating en verwijdering van leerlingen berust bij het bevoegd gezag. In principe is iedere leerling die aangemeld wordt welkom op één van onze scholen, binnen ons Samenwerkingsverband Stromenland.

Mocht er, bij een leerling die van een andere school komt, aan de ouders een pedagogisch of didactisch advies gegeven zijn waaraan wij als school niet kunnen voldoen, dan wordt zo’n leerling niet zonder meer ingeschreven.

Tussen de scholen van de gemeente Wijchen bestaat een afspraak over het inschrijven van leerlingen die bij een andere school weg willen gaan. Wij helpen u dan bij het vinden van een geschikte school. Tevens laten we u weten welke wegen u moet bewandelen.

Op donderdag wordt via Parro de nieuwsbrief naar alle ouders verstuurd.

De schoolorganisatie

Ieder jaar krijgen we van het ministerie de formatie voor het komende schooljaar toegewezen. In goed overleg met het team en na advies van de MR zetten we die formatie zo optimaal mogelijk in.

Voor de NPO gelden en de subsidie verbetering basisvaardigheden is er door het team een keuze gemaakt voor de inzet. Dit hebben we gedaan op basis van het advies (welke interventies zijn het meest succesvol), het advies van het team en de resultaten van de leerlingen/gesprekken met ouders/verzorgers.

Onze keuze is met goedkeuring van de MR ook gericht op begeleiding na schooltijd. In 2022-2023 door het RID. In het schooljaar 2023-2024 hebben we extra begeleiding tijdens schooltijd gegeven aan leerlingen die achterstanden hadden opgelopen door het thuisonderwijs coronavirus. Dat is niet altijd effectief gebleken, omdat de kinderen ook de les missen in de klas.

In het schooljaar 2024-2025 kiezen we voor extra begeleiding in de klas (alleen beredeneerd en soms buiten) door een onderwijsassistent en na schooltijd extra onderwijstijd onder begeleiding van de onderwijsassistent (die dus precies weet hoe de lesstof in de klas wordt aangeboden).

Een ouderavond is thematisch en wordt jaarlijks ingepland (zie de kalender).

Oudergesprekken met de leerkracht (en de leerling vanaf groep 3) vinden na schooltijd plaats.

Vanaf schooljaar 2024-2025 vragen wij (vanuit visie) geen vrijwillige ouderbijdrage aan ouders/verzorgers.

We behouden onze leuke extra activiteiten, omdat we we dit vanuit ons curriculum belangrijk vinden.

Maar we kennen wel een andere ouderbijdrage.

 

Jaarlijks dragen alle ouders/verzorgers minimaal één keer op jaarbasis bij.

Waar kunt u aan denken?

-Een gastles geven, behorende bij het thema (u kunt uw beroep zo betekenisvol aan onze kinderen vertellen)

-Helpen tijdens de keuze-ateliers, of uw ouders vragen om te helpen bij de keuze-ateliers (vooral techniek veel hulp nodig)

-Vervoer bij uitjes

-Lid ouderraad (activiteiten)

-Lid (G)MR (beleidsmatig)

-Leeshulp

-Vrijwilligerswerk, zoals helpen in de tuin, een keer helpen opruimen of ontwikkelmateriaal poetsen

-Tijdens de avondvierdaagse helpt u om alle wandelaars te voorzien van gezelligheid en iets lekkers.

 

Dankzij uw bijdrage verhogen we de kwaliteit van ons onderwijs aan uw kind (-eren).

 

 

 

Via het ouderportaal kunt u dagelijks inloggen en de toetsresultaten van uw kind (-eren) volgen. U kunt samen met u kind (-eren) kijken.

Hierin zagen we een enorme toegevoegde waarde van de rol van ouders.

Op dit moment neemt het draagvlak hiervoor binnen het team steeds verder af.

Dat heeft te maken met het feit dat er soms een cijfer voor een onderdeel wordt gegeven waarbij 1 fout al een 5 scoort.

Op een rekentoets staan soms wel 8 onderdelen. Soms heeft 1 onderdeel maar 1 vraag en heb je die fout, dan heb je een 3.

We kunnen deze cijfers nauwelijks allemaal nuanceren.

Tegelijkertijd kost het de leerkrachten nu veel tijd, omdat ouders om een verklaring vragen.

 

Dat maakt dat we als team daar zeker over willen gaan nadenken, samen met de MR (beleid)

 

Bent u het wachtwoord of de inlogcode vergeten? Mail dan naar sonja.van.jaarsveld@kansenkleur.nl

 

 

Alle ouders/verzorgers van de leerlingen van de Viersprong zijn automatisch lid van de Oudervereniging, waarvan het bestuur wordt gevormd door de Ouderraad. De Ouderraad bestaat uit een groep enthousiaste, creatieve en betrokken ouders die samen op een vrijwillige basis bereid zijn om tijd en energie te steken in het reilen en zeilen van onze school.

In samenwerking met het schoolteam organiseert de ouderraad activiteiten met als doel de kinderen een leuke en leerzame basisschoolperiode te geven. Dit vormt een goede basis om door te stromen naar het voortgezet onderwijs. Als OR lid stuur je één van de werkgroepen aan en zorg je voor terugkoppeling naar de OR.

Het is de taak van de OR om de samenwerking tussen ouders en het schoolteam te bevorderen, waarbij het belang van de leerlingen op de eerste plaats komt. In de praktijk komt dat op het volgende neer:

Informatievoorziening: De meeste informatie over de school en allerlei activiteiten worden vermeld in “Het Nieuws van de Viersprong”. Daarnaast is de website www. viersprong-wijchen.nl voor allerlei informatie te raadplegen.

Belangenbehartiging: het behoort tot de taak van de OR om de belangen van de ouders naar buiten toe te behartigen, zoals naar de MR, naar de schoolleiding en zo nodig richting het stichtingsbestuur.

Bestuurlijke zaken: voor een aantal bestuurlijke zaken kan advies aan de OR gevraagd worden. Dit advies is niet bindend, omdat in tegenstelling tot de MR, de OR geen wettelijke basis heeft. Door middel van informele contacten kan de OR aan de MR en directie op bestuurlijk gebied hun mening kenbaar maken.

Contactouders: de contactouders vallen organisatorisch onder de verantwoordelijkheid van de OR.

Werkgroepen: het (mede) organiseren en uitvoeren van ondersteunende activiteiten, zoals excursies en festiviteiten. Deze worden aangestuurd door een aantal OR-leden in samenspraak en overleg met het schoolteam. Alle ouders kunnen hun interesse kenbaar maken voor deelname aan een werkgroep. Dat kan door te reageren op een hulpvraag vanuit de werkgroepen. De OR wil graag op de hoogte worden gehouden van het reilen en zeilen van de werkgroepen. Iedere activiteit wordt geëvalueerd.

De Ouderraad vergadert circa 6 x per jaar.

De vergaderingen zijn openbaar en vinden plaats op school om 20.00 uur (tenzij anders aangegeven wordt in de Nieuwsbrief).

Ouderbijdrage

Naar aanleiding van het Jaarverslag is de ouderbijdrage vastgesteld op €0,00 per kind voor het schooljaar 2024-2025.

 

Contact met de Ouderraad?

Stuur gerust een mail naar:

viersprong.or@kansenkleur.nl

Bestuur:
Personeelsleden die deelnemen aan de OR:
Leerkracht Marieke Westerveld
Onderwijsassistent Rachel Peters
Onderwijsassistent Rachel van der Aa

 

Alle kinderen blijven bij de leerkrachten eten en spelen samen op het schoolplein.

Wij hanteren het continuerooster.

Dat betekent dagelijks tussen 8.30 uur en 14.00 uur naar school.

De overgang naar de volgende groep

In de meeste gevallen zullen de kinderen aan het einde van het schooljaar overgaan naar de volgende groep. Het komt in uitzonderlijke gevallen voor dat het voor een kind beter is om te verlengen (een groep nog eens over te doen), waarbij de doorlopende ontwikkeling van het kind gegarandeerd moet worden. Als dat overwogen wordt, zal er altijd ruim van te voren overleg zijn met de ouders. De procedure en criteria voor doorstroming naar de volgende groep staan ook in het beleidsplan leerlingenzorg beschreven.

 

De overgang naar het Voortgezet Onderwijs, vanaf groep 6!

In groep 6 wordt de dialoog met ouders gevoerd over de verwachtingen die bij de ouders leven over de mogelijke plaatsing in het Voortgezet Onderwijs, en de feitelijke gegevens op basis van het uitstroomperspectief begrijpend lezen en rekenen. Liggen we op koers? Moeten we bijstellen?

De leerkracht van groep 7 geeft voor de open dagen een indicatie voorlopig advies voor plaatsing op het VO. Dit voorlopig advies komt tot stand door een gesprek tussen de leerkracht, de kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider) en de directeur.

Groep 8 vervolg advisering (doorstroomtoets onderdeel):

Bij de eerste gesprekken kunt u een voorlopig advies vanuit de school verwachten. Dit vorlopige advies wordt door de leerkracht gecommuniceerd en is tot stand gekomen door alle beschikbare data goed te wegen. In welke context is de leerling tot ontwikkeling gekomen? Geven we alle kinderen kansrijke, maar ook reele en eerlijke adviezen?

De uitslag doorstroomtoets bepaalt bij wie we gaan nadenken of we het advies wel/niet willen bijstellen en waarom. Wij volgen de regels die de Overheid hiervoor stelt.

Tijdens het hele proces zijn leerlingen en ouders/verzorgers betrokken en leveren input voor de schoolorganisatie.

De school beslist.

Om de overgang naar het Voortgezet Onderwijs goed te laten voorlopen volgt er een warme overdracht naar het VO.

We zorgen ervoor dat de Voortgezet Onderwijs scholen tijdig het overstapdossier krijgen aangeleverd.

 

 

 

 

Passend onderwijs De Viersprong

In het kort hanteren wij de volgende werkwijze voor alle leerlingen. Binnen de groep brengt de docent de onderwijsbehoeften van de leerling in kaart. De docent stemt zijn/haar aanbod af op de verschillende onderwijsbehoeften.

Maar wat als dat onvoldoende blijkt te zijn?

We weten vanuit adviezen experts hoeveel onderwijstijd we soms voor leerlingen extra voor een vakgebied moeten inplannen. Als de docent dit binnen de groep realiseert, dan is er geen tijd over voor creatieve vakken, gymnastiek e.d. In de analyse van het team van docenten van De Viersprong, zien we dan een onderwijsverschraling. Daar kiezen we niet voor.

In principe willen voor individuele hiaten extra oefening inplannen op de weektaak. Tijdens het zelfstandig werken kan de leerling dan extra oefenen op een onderdeel. De leerkracht kan wat extra instructie geven. Soms kan dit niet zonder intensieve extra instructie.

We werken handelingsgericht op De Viersprong. Data-duiden-doelen-doen.

Na elke lus van 7 tot 8 weken gaan we alle beschikbare data duiden met elkaar en stellen daarna nieuwe doelen. Daarna doen we weer wat we hebben ingepland en werken planmatig aan de beoogde doelen. Na elke lus van 7 tot 8 weken herhaalt de cyclus. De cruciale doelen worden altijd ingepland. Beredeneerd laten we soms onderdelen vallen, als de cruciale doelen meer aandacht/instructie nodig hebben.

En wat als dit nog onvoldoende effect heeft? Dan gaan we samen (ouders, leerkracht, leerling, kwaliteitscoördinator) op zoek naar een ander weg die we kunnen gaan betreden. Elke leerling is anders en ook elke weg is net weer even anders. In grote lijnen weten we de onderwijsbehoeften van leerlingen, maar elke leerling is een nieuwe uitdaging.

We vertrouwen elkaar en hebben dezelfde intentie: ‘Het beste voor de leerling’.

 

Bijlage 6: Privacybeleid (onderdeel van het veiligheidsplan De Viersprong)

 

Inleiding

Sociale media spelen een belangrijke rol in het leven van leerlingen, ouders en personeel. Het gebruik van sociale media is onderdeel van het gedrag van leerlingen binnen en buiten de school. Sociale media kunnen helpen om het onderwijs te verbeteren en de lessen betekenisvoller te maken, om contact te houden met vrienden en te experimenteren en grenzen te verleggen. Maar sociale media brengen ook risico’s met zich mee, zoals pesten en het ongewild delen van foto’s of andere gegevens. Ook op het samen leren, leven en bewegen op school kunnen sociale media invloed hebben: ze kunnen leertaakgerichtheid, concentratie, sociale interactie, beweging en spel beperken.
Met dit reglement kan het gesprek op school, in de klas maar ook thuis gevoerd worden over wat er gewoon is op sociale media (en wat niet). De afspraken zijn van toepassing op alle leerlingen, ouders en medewerkers[1] van [naam school], voor het gebruik van mobiele telefoons en sociale media op school en in de klas, maar ook in het mediagebruik buiten de school.

 

Bij het gebruik van sociale media gaat het om programma’s waarmee online informatie kan worden opgezocht, gedeeld en gepresenteerd. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Snapchat, Tiktok maar ook alle (nieuwe) hiermee vergelijke programma’s en apps.

Afspraken voor en bij het gebruik van smartphones en andere devices[2], internet en sociale media

 

  1. Dit reglement is van toepassing op alle leerlingen, ouders en medewerkers van [naam school], onafhankelijk van de plaats waar zij hun sociale media gebruiken.

 

  1. We behandelen elkaar netjes en met respect, en laten iedereen in zijn waarde. Daarom pesten, kwetsen, stalken, bedreigen en beschadigen we elkaar niet, en maken we elkaar niet zwart.

 

  1. Iedereen is verantwoordelijk voor wat hij/zij zelf plaatst op sociale media, en kan daarop aangesproken worden. Ook het doorsturen (forwarden) en herplaatsen (retweeten) zijn handelingen waar je op aangesproken kunt worden Zie onder 12.)

 

  1. Zorg dat je weet hoe de sociale media werken voordat je ze gebruikt, zorg dat de instellingen goed staan en je niet meer informatie deelt dan je wilt. Alles wat wordt gecommuniceerd via internet en sociale media, blijft nog lang vindbaar.

 

  1. Bij het gebruik van internet en sociale media houden we rekening met de goede naam van [naam school] en iedereen die daarbij betrokken is zoals leerlingen, leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel, invallers, gastdocenten, vrijwilligers en ouders.

 

  1. We helpen elkaar om goed en verstandig met sociale media om te gaan, en we spreken elkaar daarop aan. Als dat niet lukt, dan vragen we daarvoor hulp [aan onze leerkracht/mentor, kwaliteitscoördinator, interne contactpersoon, directeur].

 

  1. Leerlingen laten hun smartphones, smart watches en andere devices thuis. Wanneer zij hun mobiele telefoon of smart watch onderweg van huis/BSO naar school of terug nodig hebben, gebruiken zij die niet in of rond het schoolgebouw. ’s Morgens leveren zij hun smartphone of smart watch meteen bij binnenkomst in bij de leerkracht; de leerkracht bewaart de devices tot het eind van de lesdag op een afgesproken plaats, bijvoorbeeld in een bureaula. Indien de school over kluisjes beschikt, leggen leerlingen hun smartphone of smart watch tot het eind van de lesdag in de kluis. Ook in de pauze gebruiken zij dus géén device.
    Wanneer leerlingen om medische of andere redenen overdag over een telefoon moeten beschikken, maken ouders, leerlingen en school specifieke en concrete afspraken. Het gebruik van de smartphone of smart watch beperkt zich dan tot de medische of andere functie waarvoor de afspraak geldt. Indien de reden is dat leerlingen bereikbaar moeten of willen zijn, worden leerlingen via het telefoonnummer van de school gebeld en niet rechtstreeks op hun mobiel.
    Vanwege hun voorbeeldfunctie gebruiken medewerkers hun smartphone, smart watch en elke andere device tijdens lestijd (werktijd?) alleen voor hun werk (authenticatie, inloggen, printen). Als zij een smart watch hebben, ontvangen zij géén signalen van binnenkomende berichten tijdens lestijd, ook geen visuele of trilsignalen.
    Medewerkers beperken het maken van foto’s en video-opnamen en zijn terughoudend in het delen van beelden, bijvoorbeeld via Parro. Medewerkers, maar ook ouders en gasten, houden zich hierbij aan de afspraken in dit Privacybeleid en op school. Zij plaatsen beelden nooit op social media.

Leerlingen mogen mobiele telefoons en sociale media alleen mee naar school nemen en tijdens de les gebruiken als de leerkracht daar vooraf toestemming voor heeft gegeven. De leerkracht stuurt in die gevallen ouders vooraf tijdig een bericht.
De schoolleiding betrekt de MR van de school bij het vaststellen en indien noodzakelijk bijstellen van de schoolafspraken over het meenemen en gebruiken van smartphones, smart watches en andere devices op school.

  1. We respecteren elkaars privacy. Bij het gebruik van internet en sociale media worden er daarom geen informatie, foto’s of video’s verspreid over anderen, als zij daar geen toestemming voor hebben gegeven of als zij daar negatieve gevolgen van kunnen ondervinden.

 

  1. Internet en sociale media worden alleen gebruikt voor acceptabele doeleinden. Het is daarom niet toegestaan om op school:
    1. sites te bezoeken informatie te downloaden en te verspreiden die pornografisch, racistisch, discriminerend, beledigend of aanstootgevend zijn;
    2. hacken en ongeoorloofd toegang te krijgen tot niet-openbare sites of programma’s;
    3. informatie, foto’s of video’s te delen waarvan duidelijk is dat die niet bedoeld is om verder te verspreiden, hou je wachtwoorden geheim;
    4. verzonnen berichten te versturen of een fictieve naam gebruiken als afzender;
    5. iemand lastig vallen, te achtervolgen of te ‘flamen’.

Als iemand over de voorgaande punten informatie krijgt aangeboden, wordt dat gemeld aan de eigen groepsleerkracht, de interne contactpersoon of de directeur.

 

  1. Als leerlingen, medewerkers of gasten gebruik maken van het netwerk van de school, dan mag dat de kwaliteit van het (draadloze) netwerk niet in gevaar brengen of schade aan personen of instellingen veroorzaken. Het hacken, overmatig downloaden of overbelasten van het netwerk is natuurlijk verboden.

 

  1. We leggen alleen contact, volgen personen of ‘worden vriend’ met personen die we kennen. We denken hier van tevoren goed over na en maken een bewuste keuze. Leerlingen en medewerkers van [naam school] worden niet met elkaar ‘vriend’ op sociale media, tenzij het gaat om een door de medewerkers gebruikt professioneel account waarop geen persoonlijke informatie over de medewerker is geplaatst.

 

  1. Als [naam school] constateert dat de afspraken niet worden nageleefd, bespreekt de school dit eerst met de betrokkene. Bij een ernstige overtreding kan de directie van [naam school] besluiten een maatregel op te leggen, die kan bestaan uit het in beslag nemen van de telefoon, het uitsluiten van toegang tot het netwerk van de school, het geven van een disciplinaire maatregel (straf) of in het uiterste geval het schorsen of verwijderen van de leerling van school. Hierbij wordt er altijd contact opgenomen met de ouders van de leerling. Daarnaast kan de directie contact opnemen met de politie indien er sprake is van een strafbaar feit.

[1] Waar medewerkers staat, wordt ook vrijwilligers, vervangend personeel en gastdocenten bedoeld

[2]  Deze afspraken gelden dus ook voor smart watches!

Vanaf de start basisschool tot en met groep 8 voeren wij jaarlijks gesprekken.

Hoe organiseren we de gesprekken?

  1. Groep 1-2: Twee keer op jaarbasis gesprekken met leerkracht-ouders/verzorgers volgens planning.
  2. Groep 3 t/m 8: Twee keer op jaarbasis gesprekken met leerkracht-ouders/verzorgers en uw kind (-eren) volgens planning.
  3. Zo nodig voeren we het gesprek tussentijds of einde schooljaar nogmaals met de ouders/verzorgers erbij. De aanleiding hiertoe kan óp basis van het initiatief van de leerling, de docent of de ouders/verzorgers komen.
  4. Als ouders/verzorgers of leerkrachten zich blijvend zorgen maken, dan kunnen zij liefst gezamenlijk (zo nodig afzonderlijk van elkaar) de zorg opschalen. Dat betekent dat de kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider) gaat meedenken. Ouders/verzorgers bespreken dit eerst met de leerkracht en mogen ook zelf extra hulp aan onze kwaliteitscoördinator vragen, als ze er samen NOG niet goed uitkomen.

 

Vanuit welke visie?

Wij geloven erin dat het eigenaarschap in de ontwikkeling zoveel als mogelijk bij de leerling moet komen liggen. Daarnaast ervaart de leerling succes als hij zelf het onderwijs kan beïnvloeden en merkt dat het helpt als de leerling zijn eigen onderwijsbehoeften kenbaar kan maken, en er iets wezenlijks voor hem/haar veranderd.

Wij geloven erin dat een goede samenwerking tussen ouders/verzorgers en leerkrachten meesterwerk kan leveren voor elk kind. Dat betekent niet dat we alles kunnen. Onze grenzen zullen we eerlijk en open bespreken.

 

 

Basisschool ‘De Viersprong’ is een rookvrije school. Ook op het schoolplein mag niet gerookt worden!

Het schoolplan 2024-2028 is digitaal op te vragen.

Kies, als u met de auto komt, de weg zoals aangegeven met de bordjes ‘schoolroute’.

Het is fijn als we goed met elkaar samenwerken en de schoolroute naleven.

 

Helaas is er uitsluitend een adviesroute, waardoor er vaker auto’s tegen onze adviesroute in rijden.

En dat mag.

In de praktijk levert dit vaak onbegrip en veel gedoe op.

De weg is echt te smal, waardoor automobilisten achteruit of via de stoep een oplossing zoeken.

Dat levert gevaar op voor mede-weggebruikers. En vooral voor alle kinderen.

 

 

De school is samen met betrokken ouders/verzorgers in overleg met De Gemeente Wijchen om een duurzame oplossing te zoeken.

 

 

Het Vijf Gelijke Dagen Model.

Tijden: Elke dag van 8.30 uur tot 14.00 uur.

 

Groep 1-2

Om 8.20 uur het schoolplein betreden. Om 8.25 uur naar binnen. Om 8.30 uur starten de lessen.

Om 14.00 uur zijn de lessen afgelopen. Dan moeten de leerlingen nog even de jas en tas pakken.

Daarna komen ze naar buiten.

Ouders dragen de leerling buiten het schoolplein aan de leerkracht over.

Vanaf 13.50 uur moeten ouders het schoolplein op, om de leerlingen zoveel als mogelijk verspreid op te vangen. U mag ook gerust bij de fietsen uw kind ontvangen. Spreek altijd af welke plaats u kiest, zodat uw kinderen weten waar u staat.

BLIJF AUB NIET ACHTER HET SCHOOLPLEIN STAAN. We verwachten u OP het schoolplein.

 

Groep 3-4

Wegbrengen

Om 8.20 uur het schoolplein betreden. Om 8.25 uur naar binnen. Om 8.30 uur starten de lessen.

Ouders dragen de leerling buiten het schoolplein aan de leerkracht over.

Ophalen

Om 14.00 uur zijn de lessen afgelopen. Rond 14.05 uur zijn de kinderen buiten.

BLIJF AUB NIET ACHTER HET SCHOOLPLEIN STAAN. We verwachten u OP het schoolplein.

 

Groep 5 en 6 en groepen 7 en 8

Vanaf 8.20 uur het schoolplein betreden. Om 8.25 uur naar binnen. Om 8.30 uur starten de lessen.

Tijdens de eerste schoolweek vangen de leerkrachten de leerlingen buiten op.

De leerlingen komen bij voorkeur zelfstandig naar school.

Voor wie toch de leerling komt halen, a.u.b. OP het schoolplein uw kinderen opvangen.

 

Toezicht door de school tussen 8.20 uur en 8.30 uur op het schoolplein.

Na schooltijd lopen de juffen uit de groepen 1-2 en 3-4 mee naar buiten.

De leerkrachten uit de groepen 4-5, 5-6 en 7-8 laten kinderen zelfstandig de school verlaten.

 

Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de route naar school, en na schooltijd naar huis.

De veiligheid van de leerling naar school, of naar huis, ligt bij ouders/verzorgers.

Op school is voldoende materiaal en speelgoed.

Wilt u er a.u.b. op toezien dat uw kind ook niets meeneemt naar school?

Studiedagen en studiemiddagen 2024-2025

 

16-9-2024 maandag

4-10-2024 vrijdag

16-10-2024 woensdagmiddag vanaf 12.00 uur

6-12-2024 vrijdag

12-2-2025 woensdag

2-4-2025 woensdagmiddag vanaf 12.00 uur

18-4-2025 vrijdag

19-5-2025 maandag

30-5-2025 vrijdag

10-6-2025 dinsdagmiddag vanaf 12.00 uur

4-7-2025 vrijdagmiddag vanaf 12.00 uur

 

Vrije vrijdagen groepen 1-2:

30-8-2024, 13-9-2024, 15-11-2024, 17-01-2025, 7-02-2025, 28-03-2025, 16-5-2025, 20-6-2025

 

 

Hoe kan ik de school laten weten dat mijn kind te laat komt?

Tussen 7.50 uur en 8.25 uur kunt u de conciërge bellen en laten weten waarom uw kind te laat komt.

 

Waarom moet ik laten weten wat de reden is?

De leerkracht is verplicht om exact te noteren waarom en hoe vaak uw kind verzuimt. Ook te laat komen is verzuim.

 

Uw kind komt regelmatig te laat. Wat kan ik dan verwachten? Waarom?

Wanneer uw kind regelmatig te laat komt, zal de leerkracht u vragen, wat de reden hiervan is. Regelmatig verzuim kan een signaal zijn dat er problemen zijn. Het kan wenselijk zijn om samen met de kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleidster) in gesprek te gaan.

 

En wat als mijn kind regelmatig verzuimt en de leerkracht me al eerder hierop heeft aangesproken?

Is er weinig tot geen verbetering, dan wordt de directeur op de hoogte gesteld. De directeur is verplicht dit verzuim door te geven aan de leerplichtambtenaar. Uiteraard hopen we dat het niet zo ver hoeft te komen.

 

En wat als ik recht heb op verzuim/verlof?

Voor een aanvraag m.b.t. verlof, kunt u op onze site lezen, wanneer u recht heeft op verlof. De aanvraag hiervoor dient u minimaal twee weken van tevoren bij de directeur schriftelijk aan te vragen. Voor de benodigde bijlagen dient u eveneens te zorgen. U kunt de benodigde formulieren voor de aanvraag verlof downloaden via onze site, of bij de administratief medewerkster/conciërge ophalen.

De samenstelling van het team

Groep 1-2 A juffrouw Ilse (ma-di) en juffrouw Marieke (woe-don-vrij)

Groep 1-2 B juffrouw Marian (ma-di-woe) en juffrouw Silvana (don-vrij)

Groep 1-2C juffrouw Ellen (5 dagen)

Groep 3-4 A juffrouw Lieke (ma-di-woe om de week ongeveer) en juffrouw Annette (woe om de week ongeveer-don en vrij)

Groep 3-4 B juffrouw Bridget (5 dagen)

Groep 4-5 C juffrouw Rea (ma-di-woe) en juffrouw Merel (do-vrij)

Groep 5-6 A juffrouw Esther (ma-di-woe om de week) en juffrouw Emmy (woe om de week, don-vrij)

Groep 5-6 B juffrouw Frederique

Groep 7-8 A Meester Kevin (5 dagen)

Groep 7-8 B Juffrouw Margje (ma-di) en Meester Bart (woe-don-vrij)

 

Specialisten taal: Ilse van de Vondervoort en Silvana Hoogveld

Specialisten rekenen: Annette Mulders

Specialisten SEO/gedrag/intern contactpersonen/vertrouwenspersoon anti-pestcoördinator: Emmy van Bezouw en Merel Velvis

Preventiemedewerkster: Bridget Stevens

ICT ‘er: Kevin Reijnen

Hoogbegaafdheidsspecialist: Margreet Botman

Kartrekker bovenbouw: Margje Zwaneveld

Directeur: Carlina van den Heuvel

Kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider): Maartje Willems

Conciërge: Micha Smits en hulp van onze vrijwilliger Hans van de Water

Administratief medewerkster en ICT ondersteuning: Sonja van Jaarsveld (din-don)

ZZP-er Margreet Botman Poweratelier hoogbegaafde en meerbegaafde lln, kindercoach (ma en don tot 9.30 uur. Din hele dag)

Vakdocent muziek: Yvonne Reuvers

Vakdocent gymnastiek en Motorische Remedial Teaching: Willem Nijs (ma-woe-vrij)

Onderwijsassistent: Rachel van der Aa (ma-ochtend, di-woe-don-vrij) en Rachel Peters (di-woe-don-vrij)

Schoonmaak: Karin

Telefoonnummer school: 024-6450901

Uitsluitend bij calamiteiten (hierin speelt veiligheid een rol) kunt u de directeur, Carlina van den Heuvel,  mobiel bereiken onder nummer: 06-30803818.

Een dringend verzoek aan alle ouders:
Wij willen op school een telefoonnummer voor eventuele noodgevallen hebben. Bijvoorbeeld een mobiel telefoonnummer, het nummer van opa/oma, oppas, o.i.d.. Wilt u wijzigingen zo snel mogelijk aan school doorgeven. Ook als wij deze nummers nog niet van u hebben, wilt u ze dan doorgeven?

Vanaf 3 jaar kunt u uw kind inschrijven.

 

Er staat dat de school vol zit voor zij-instroom. Wat betekent dat?

Voor kinderen die inmiddels al op een andere school onderwijs volgen en naar De Viersprong willen doorstromen, hebben we helaas geen plaats. We willen u graag op een wachtlijst plaatsen als u in onze wijk komt wonen. Zodra het lukt, plaatsen we uw kind (-eren).

Voor kinderen die de 4-jarige leeftijd nog moeten bereiken, is er plaats. Zitten we ook fysiek vol voor nieuwe 4-jarige kinderen, dan wordt dat op de homepagina van onze website gecommuniceerd.

 

Hoe kunnen we de school komen bezichtigen?

Als u uw kind op De Viersprong wil aanmelden, is het verstandig om een afspraak te maken via onze administratief medewerkster Sonja met de directeur van onze school, of een leerkracht.

We laten kinderen eerst een rondleiding geven door de school.

Vervolgens heeft u een gesprek met de directeur (of een vervanger) over de visie van de school en hoe deze visie zichtbaar is in onze aanpak.

Mocht er redenen zijn waarom uw kind een speciale/passende aanpak nodig heeft, dan is het belangrijk dat u dit bespreekt.

De directeur zal eerlijk aangeven of wij deze aanpak kunnen realiseren en hoe we dat denken te kunnen realiseren.

Als we dat NOG niet kunnen, dan bespreken we welk vervolg het beste is en zoeken we samen naar de beste oplossing (soms een andere school).

 

Hoe kunt u zich inschrijven?

Na het gesprek met de directeur kunt u zich gaan inschrijven.

Het inschrijfformulier is verkrijgbaar bij:

  • onze conciërge
  • de administratie

Wij zijn verplicht u om deze informatie te vragen.
Vult u allebei de formulieren a.u.b. zorgvuldig en volledig in.

Wij kunnen uw inschrijving pas in behandeling nemen, als de documenten volledig zijn ingevuld en van uw handtekening zijn voorzien.

Van beide ouders hebben we de handtekening nodig op het inschrijfformulier. Dit geldt ook voor gescheiden ouders.

De inschrijving van uw kind wordt door ons binnen drie weken schriftelijk bevestigd.

Meestal ontvangt u van ons alleen een bevestiging dat u uw kind hebt aangemeld en dat die aanmelding in onze computer is opgenomen.

 

Als mijn kind is ingeschreven, wanneer krijg ik dan een oproep voor kennismaking met de leerkracht?

Wanneer uw (vierjarig) kind definitief geplaatst is, neemt de leerkracht van uw kind 4 tot 6 weken voor de vierde verjaardag telefonisch contact met u op.

Onder het cursief gedeelte leest u meer.

                                      Uitzondering vormen de vierjarige kinderen die direct na de zomervakantie starten.

Zij hebben slechts één wenmiddag voor de zomervakantie, waarin ze direct wennen met alle klasgenootjes waarbij ze gaan starten.  

Waarom einde schooljaar niet meer wenmomenten voor de startende kleuters?

Einde schooljaar er veel kinderen in groep 1-2.

De kinderen uit groep 2 dan dan bijna groep 3 en erg groot voor de startende nieuwe kleuters.

Om deze reden is het niet verstandig om meerdere dagdelen in deze groep te wennen. 

 

Samen met de leerkracht zullen de wenochtenden en de eerste echte schooldag bepaald worden.

Uw kind mag twee weken voor de vierde verjaardag vijf keer een dag (-deel) komen wennen.

Omdat de eerste schooldag toch al veel nieuwe indrukken oplevert, willen we graag dat uw kind niet bij ons zijn of haar vierde verjaardag viert; het lijkt ons een prachtige afsluiting van bijvoorbeeld de periode op de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf.

 

Wie beslist of mijn kind wel of niet wordt toegelaten?

De beslissing over toelating van leerlingen berust bij het bevoegd gezag. In principe is iedere leerling die aangemeld wordt welkom op één van onze scholen, binnen ons Samenwerkingsverband Stromenland.

Mocht er, bij een leerling die van een andere school komt, aan de ouders een pedagogisch of didactisch advies gegeven zijn waaraan wij als school niet kunnen voldoen, dan wordt zo’n leerling niet zonder meer ingeschreven.

Tussen de scholen van de gemeente Wijchen bestaat een afspraak over het inschrijven van leerlingen die bij een andere school weg willen gaan. Wij helpen u dan bij het vinden van een geschikte school. Tevens laten we u weten welke wegen u moet bewandelen.

 

 

 

Voor het uitschrijven van leerlingen maken ouders/verzorgers een afspraak met de directeur.

Maakt u hiervoor een afspraak?

 

Waarom moeten we een afspraak maken met de directeur?

Mocht er reden zijn waarom ouders niet tevreden zijn, dan willen we daar graag iets van leren als school.

We zijn als team altijd verdrietig als blijkt dat ouders/verzorgers en/of kinderen niet tevreden zijn.

Om deze reden wil de directeur ook goed luisteren naar een kind en de betrokken ouders/verzorgers.

 

Onderwijskundig rapport opstellen. Ouders krijgen van de leerkracht een kopie.

Over iedere leerling die de school verlaat zijn wij wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport op te stellen ten behoeve van de ontvangende school. De ouders krijgen daarvan een kopie.

Schooljaar 2024-2025

Herstvakantie: 21 oktober t/m 25 oktober

Kerstvakantie: 23 december  t/m 3 januari

Carnaval/ voorjaar: 3 maart t/m 7 maart

Meivakantie: 18 april t/m 5 mei

Hemelvaartvakantie: 29 mei t/m 30 mei

2e Pinsterdag: 9 juni

Zomervakantie: 7 juli t/m 15 auguatus

 

Richtlijnen Gemeente Wijchen verlof buiten de schoolvakanties.

Vakantieverlof (buiten de reguliere schoolvakanties)

Een verzoek om vakantieverlof op grond van artikel 13a van de Leerplichtwet dient minimaal 2 maanden van tevoren aan de directie van de school te worden voorgelegd. De periode van 2 maanden tevoren geldt in verband met de mogelijkheid van het indienen van een bezwaar- of beroepschrift.

Vakantie verlof indienen:

  • Het wegens de specifieke aard van het beroep van een van de ouders niet mogelijk is binnen de schoolvakanties op vakantie te gaan;
  • Een werkgeversverklaring wordt overgelegd waaruit blijkt dat geen verlof binnen de officiële vakantie mogelijk is.

Vakantie verlof mag:

  • Eenmaal per schooljaar worden verleend;
  • Niet langer duren dan 10 schooldagen;
  • Niet plaatsvinden in de eerste twee lesweken van het schooljaar.

De beslissingen op extra verlof wordt door de directeur of de leerplichtambtenaar zijn beslissingen in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht. Bezwaar en beroep zijn mogelijk. Dit moet in een beschikking duidelijk worden gemaakt. De directeur zendt van elke beslissing zoals in deze richtlijnen bedoeld een kopie aan de leerplichtambtenaar, zodat hij er van op de hoogte is.

Als ouders ondanks een afwijzende beslissing toch gaan, is er sprake van ongeoorloofd schoolverzuim. De directeur meldt dit aan de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar roept de ouders op ter verantwoording. Tegen ouders die hun kind(eren) zonder toestemming van school houden, wordt proces-verbaal opgemaakt.

Download hier het formulier aanvraag verlof.

Veiligheid is voor ons als school heel erg belangrijk.

Voorspelbaarheid in effectief gedrag geeft veiligheid.

We hebben daarbij allemaal een rol om de veiligheid daarin naar elkaar te vergroten.

Hieronder een schematische weerkgave van onze visie op het realiseren van veiligheid.

Hierboven kunt u zien dat effectief gedrag van kinderen, ouders en medewerkers tot een fijn, voorspelbaar schoolklimaat zal leiden, maar ook tot een fijn, professionele schoolcultuur zal zorgen.

En als we dat allemaal effectief, met respect voor elkaar realiseren, dan zijn we allemaal tevreden.

 

Het verstrekken van leerling gegevens voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs en de informatievoorziening aan ouders: Informatie voor de basisscholen

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek NRO (www.nro.nl) heeft aan uw schoolbestuur gevraagd om gegevens van leerlingen te verstrekken aan het Centraal Bureau voor de Statistiek CBS (www.cbs.nl) en een consortium bestaande uit Kohnstamm Instituut en KBA Nijmegen ten behoeve van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Hieronder lichten wij toe welke gegevens het betreft en onder welke voorwaarden het bestuur deze gegevens mag leveren.

Wat is het doel van deze gegevensverzameling?

De gegevens worden gebruikt voor twee doelen: wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitszorg van scholen. Om inzicht te geven in de kwaliteit van het onderwijsproces is het belangrijk dat scholen inzicht hebben in de leerwinst of leergroei van hun leerlingen. Hiervoor is het nodig om gegevens over de ontwikkeling van leerlingen op de domeinen rekenen en taal over hun loopbaan bijeen te brengen en te vergelijken met de ontwikkeling van vergelijkbare leerlingen landelijk. Het NRO en het consortium gebruiken deze gegevens om aan alle scholen die deze gegevens beschikbaar hebben gesteld een vertrouwelijk, op maat gemaakt rapport te geven over de leerwinst bij hun leerlingen. Daarnaast worden de geanonimiseerde gegevens gebruikt om in het kader van het NCO wetenschappelijk onderzoek te verrichten.

Om welke gegevens gaat het?

Uw school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens vast over de schoolresultaten van de leerlingen. Sommige van deze gegevens zijn belangrijk voor onderzoek en statistiek (waaronder het NCO). Dit betreft resultaten van taal- en rekentoetsen en de registratie van deelname aan voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Met de anonieme resultaten van leerlingen kunnen ontwikkelingen en prestaties van uw school en andere scholen in kaart worden gebracht. Dat kan helpen om het onderwijs te verbeteren op uw school en in heel Nederland.

Mag het schoolbestuur deze gegevens leveren? En aan wie?

Het schoolbestuur mag de genoemde gegevens voor het doel van onderzoek en statistiek aan het CBS verstrekken. Dit gebeurt, nadat uw schoolbestuur daar toestemming voor heeft gegeven, via de leverancier van het administratiepakket (bv. ParnasSys of ESIS). Het CBS pseudonimiseert de gegevens voor het NCO en stelt de geanonimiseerde bestanden in een beveiligde omgeving beschikbaar voor de onderzoekers van het consortium.

Het CBS mag deze gegevens op dezelfde wijze verwerken als andere gegevens die vanuit de onderwijssector (verplicht) worden aangeleverd voor onderzoek en statistiek. Het CBS is gehouden aan de CBS-wet waarin geregeld is hoe het gegevens mag verwerken voor welke doelen. Geleverde gegevens worden door het CBS geanonimiseerd en zeer goed beveiligd bewaard.

Hoe zit het met de privacy?

CBS vervult zijn bijzondere rol door een zeer stringente en gestandaardiseerde manier van werken conform wet- en regelgeving. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de streng beveiligde omgeving van het CBS.

Wetenschappelijke analyses van gegevens uit het NCO kunnen bovendien alleen worden uitgevoerd door daartoe bevoegde wetenschappelijke medewerkers van bevoegde instellingen, en alleen met een duidelijk omschreven onderzoeksdoel.

Voor onderzoekers zijn de gegevens niet herleidbaar naar de leerlingen van de school. Onderzoeksgegevens (in de vorm van een benchmark) over de school kunnen terug geleverd worden aan de school, maar zullen voor anderen niet herleidbaar zijn naar de school. De onderzoeksresultaten zullen ook nooit herleidbaar zijn naar individuen. Het CBS ziet daar streng op toe. Alle resultaten van berekeningen op gegevens worden door gespecialiseerde medewerkers van het CBS gecontroleerd op herkenbaarheid. Daarnaast tekenen de onderzoekers die via het CBS met de data gaan werken een geheimhoudingsverklaring waarmee ook zij verantwoordelijk zijn voor het voorkomen van onthulling.

Wie moet toestemming geven?

Schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor de gegevens uit de leerlingvolgsystemen. Zij zijn op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) bevoegd om persoonsgegevens uit de volgsystemen die belangrijk zijn voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek aan het CBS te verstrekken ten behoeve van het NCO. Hiervoor wordt een standaardcontract getekend tussen NRO en het betreffende bestuur. Hierin wordt toestemming gegeven om de gegevens rechtstreeks vanuit de administratiepakketten (bv. ParnasSys of ESIS) via een in te richten beveiligd kanaal te leveren aan het CBS. Op het moment dat deze toestemming wordt gegeven wordt standaard voor alle leerlingen in het bestand van een school een vinkje in het administratiepakket aangezet om gegevens door te leveren.

Scholen moeten de ouders daarbij wel goed informeren over dit voornemen en de mogelijkheid daar bezwaar tegen te maken. Het is belangrijk dat de school het belang van het onderzoek bij het informeren van ouders en leerlingen goed uitlegt. Mochten ouders bezwaar hebben tegen verwerking van deze gegevens dan kunnen zij dit kenbaar maken bij de school. De school honoreert dat bezwaar en levert de gegevens van de betreffende leerling niet aan het CBS. Dit doet de school door het vinkje voor de betreffende leerling ‘uit’ te zetten. Als er geen bezwaar is mag de school ‘gewone’ persoonsgegevens verstrekken aan het CBS. Dit zijn persoonsgegevens die niet als ‘bijzondere’ persoonsgegevens zijn aan te merken (zie hierna).

Hoe kan ik dit als school organiseren?

Als school is het van belang dat u ouders goed informeert over de levering van de gegevens uit het LVS aan het CBS. Dat kan bijvoorbeeld door een tekst op de website of in de schoolgids. (Zie bijlage)

Hoe kan de school een bezwaarprocedure inrichten?

Er zijn vele manieren waarop de school dit naar eigen inzicht gemakkelijk kan inrichten, zodat het zowel voor de school als de ouders gemakkelijk werkt. De school zou bijvoorbeeld in de informatie aan de ouders hierover een emailadres kunnen opnemen dat speciaal voor deze functie kan worden gebruikt. Daarmee komt een eventueel bezwaar altijd op dezelfde plek terecht bij de school. De school is er vervolgens voor verantwoordelijk dat de betreffende gegevens niet geleverd worden door de betreffende leerling op te zoeken in het leerlingvolgsysteem en het vinkje dat betrekking heeft op doorlevering uit te zetten.

Hoe zit het dan met bijzondere persoonsgegevens?

Bijzondere persoonsgegevens zijn volgens de Wbp gegevens over ras, godsdienst, seksuele voorkeur, lidmaatschap van een vakvereniging, gegevens omtrent de gezondheid en strafrechtelijke of justitiële gegevens. In het kader van de levering van gegevens door de school aan het NCO worden geen bijzondere persoonsgegevens opgevraagd. Mocht dit voor aanvullend onderzoek in de toekomst toch gewenst zijn, dan wordt u daarover apart geïnformeerd.

Autoriteit Persoonsgegevens

Het NCO heeft ten behoeve van bovengenoemde gegevensverwerking advies ingewonnen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Bijlage: Informatie voor ouders voor gebruik van persoonsgegevens LVS voor NCO

Schoolgids / website

Het belang van kwaliteitszorg en wetenschappelijk onderzoek

Onze school legt in het leerlingvolgsysteem (LVS) gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast om het onderwijs af te stemmen op de leerlingen. Daarnaast zijn gegevens van belang om het onderwijs van onze school te verbeteren (kwaliteitszorg) en voor verantwoording bijvoorbeeld naar de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek. Dit betreft resultaten van taal- en rekentoetsen en de deelname aan kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. Met de anonieme resultaten van leerlingen kunnen ontwikkelingen en prestaties van de school en andere scholen in kaart worden gebracht. Dat is van belang om het onderwijs te verbeteren op onze school en in heel Nederland.

Onze school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen en de deelname aan kinderdagverblijf of peuterspeelzaal voor het doel van wetenschappelijk onderzoek en statistiek aan het Centraal Bureau voor de Statistiek CBS (www.cbs.nl) verstrekken. Het CBS bewerkt de gegevens zodat ze voor onderzoekers niet meer herleidbaar zijn tot een persoon (pseudonimiseren) en stelt de geanonimiseerde bestanden in een beveiligde omgeving beschikbaar voor de onderzoekers van Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl).

Voor de onderzoekers zijn de gegevens dus niet herleidbaar naar de leerlingen van de school. Ook in onderzoeksrapporten zullen de onderzoeksresultaten nooit herleidbaar zijn naar personen of naar afzonderlijke scholen. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels voor het CBS en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt.

Mocht u ondanks deze veiligheidswaarborgen toch bezwaar hebben tegen verwerking van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit kenbaar maken bij de school. De school zorgt er dan voor dat de betreffende gegevens niet aan het CBS geleverd worden.

Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoek

Scholen mogen gegevens over taal en rekenen of deelname aan kinderdagverblijf of peuterspeelzaal aan het CBS leveren. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens. Onder bijzondere persoonsgegevens worden bijvoorbeeld gegevens verstaan over gezondheid. Voor de levering van zulke bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen, onder meer dat ouders actief toestemming moeten geven. Dat is hier niet aan de orde. Als het voor een bepaald onderzoek belangrijk is om wel bijzondere persoonsgegevens te leveren aan het CBS, dan zal de school daarvoor uw uitdrukkelijke toestemming vragen.

Interne contactpersoon

Beste Ouders

Elke school heeft een interne contactpersoon. Bij ons op school zijn dat:

Emmy van Bezouw en Merel Velvis.

 

Emmy werkt op woensdag, donderdag en vrijdag.

Merel werkt op donderdag en vrijdag.

Als interne contactpersoon hebben zij als taak om een luisterend oor te zijn voor kinderen, ouders en collega’s wanneer u niet met Uw probleem op een andere plaats terecht kunt. We bekijken dan gezamenlijk welke oplossing via welke weg er gevonden kan worden. De intern contactpersoon gaat altijd vertrouwelijk om met informatie.

Ze zijn er ook voor de kinderen.. Onderstaande informatie is voor de kinderen maar ook voor u als ouders.

Speciaal voor de kinderen:

Wij, Emmy van Bezouw en Merel Velvis, zijn niet alleen leerkracht, maar ook “intern contactpersoon”

Wat is dat nou weer vraag je je af. Dat willen we je graag even uitleggen.

Soms gaan dingen niet zoals je graag zou willen. Je hebt al een hele tijd ruzie met iemand op school of je wordt vaak gepest of er gebeuren andere dingen waar je boos of verdrietig van wordt. En niet zo maar een beetje, het zit je echt behoorlijk dwars. Dan wordt het tijd om een oplossing te zoeken. Je praat het uit met degene waar je een probleem mee hebt. Dat is meestal de goede manier.

Vaak lukt het ook door er met iemand anders over te praten: je vriend of vriendin; je juf of meester. Zij kunnen je helpen je probleem op te lossen.

Als dat niet werkt dan kun je altijd bij ons terecht. Je kunt naar ons toe komen en we proberen je te helpen met het vinden van een oplossing van jouw probleem. Je mag naar juffrouw Emmy komen (werkt op maandag t/m woensdag), maar ook naar juffrouw Merel (werkt op donderdag of vrijdag).

Je mag ook een briefje in onze groene brievenbus deponeren in de aula. Doe je dat anoniem, dan weten we niet wie je bent en is het lastig of onmogelijk om de juiste hulp te bieden. Zorg dus dat je altijd jouw naam erbij schrijft, dan kunnen we samen met jou voor een oplossing zorgen. Je krijgt dan altijd hulp.

Speciaal voor de ouders:

Problemen zijn er om in een vroeg stadium herkend en onderkend te worden zodat er zo snel mogelijk interventie kan plaats vinden.

In acht stappen wordt hierna aangegeven hoe u het best kunt werken aan een vroegtijdige oplossing van problemen.

1. Spreek de juiste persoon aan, het personeelslid dat het meest direct betrokken is. In de meeste gevallen is dit de leerkracht.

2. Wacht niet te lang met het signaleren van het probleem. Hoe eerder u aan de bel trekt, hoe beter dat is. Ook als de leerkracht nog weinig weet van het probleem, is het verstandig om actie te ondernemen. Wie kennis heeft van een probleem, zal er in ieder geval over na gaan denken. Dat is het begin van een oplossing.

3. Maak snel een afspraak met de desbetreffende persoon.

4. Geef duidelijk aan wat het probleem is. Beperk u tot hoofdzaken.

5. Bedenk mogelijke oplossingen. Het probleem stellen is één; een oplossing aandragen is twee. Voorstellen voor oplossingen kunnen het gesprek in de goede richting duwen.

7. Maak, als u er samen niet uitkomt, gebruik van een onafhankelijk persoon. Soms kunnen de emoties tijdens het gesprek hoog oplopen. Dan kan het verstandig zijn om samen af te spreken een neutraal, onafhankelijk persoon aanwezig te laten zijn bij uw gesprek.

8. Hou bij wat is afgesproken. Een kort verslag van elk gesprek dat door beide partijen voor gezien getekend wordt, is wel zo handig. Vooral als een van beide zich naderhand iets niet meer kan herinneren.

Schematisch weergegeven:

Probleem -> gesprek leerkracht -> gesprek directeur ->overleg met de interne contactpersoon -> inschakelen externe vertrouwenspersoon -> indienen klacht bij de klachtencommissie

Algemene tips voor ouders:

– Hoe verleidelijk het ook is, betrek andere ouders niet onnodig bij uw probleem. Dat leidt snel tot roddelen.

– Praat er ook niet over met uw kind erbij. Uw kind mag geen doorgeefluik worden.

– Praat liever een keer uitgebreid en goed met uw kind dan hem of haar er dagelijks mee lastig te vallen.

Wat kun je doen:

– Je kunt mij persoonlijk aanspreken op school.
– Je mag me ook mailen: merel.velvis@kansenkleur.nl

Bibliotheken

Interne contactpersoon
Lijsten
Discussies
Interne Contactpersonen

De Pionier > Ouders > Interne Contactpersonen

Kans & Kleur heeft een klachtenregeling die geldt voor alle scholen die bij Kans & Kleur zijn aangesloten en voor de hele organisatie. Kans & Kleur hecht aan een zorgvuldige klachtafhandeling. In iedere klacht ligt immers een advies besloten. Mensen kunnen met hun klacht in eerste instantie terecht bij de groepsleerkracht en de schooldirecteur.

Zijn mensen niet tevreden met de wijze waarop de school de klacht heeft afgehandeld dan kunnen ze terecht bij het bestuur van Kans & Kleur. Voorwaarde is wel dat de directeur van de school op de hoogte is van de klacht.

Onafhankelijke vertrouwenspersoon

Omdat mensen soms een drempel ervaren een klacht zelf aan de school voor te leggen of omdat mensen soms het gevoel krijgen dat zij onvoldoende gehoor vinden, heeft Kans & Kleur een onafhankelijke vertrouwenscommissie. De vertrouwenspersoon is niet in dienst van Kans & Kleur en is daarmee onafhankelijk. De vertrouwenspersoon kan ingeschakeld worden door iedereen die een relatie heeft met Kans & Kleur of één van haar scholen: ouders, medewerkers, leerlingen, buurtbewoners of samenwerkingspartners. De vertrouwenspersoon kent geen termijn waarbinnen ze ingeschakeld moet worden.

De onafhankelijke vertrouwenspersoon is:

Vertrouwenswerk.nl.

Eefje van Antwerpen: eefjevanantwerpen@vertrouwenswerk.nl

Tel. 06-28636387

Maarten van de Laarschot:  maartenvandelaarschot@vertrouwenswerk.nl

Tel. 06-81538337

De Klachtencommissie:

GCBO
Postbus 82324
2508 EH  Den Haag
Op de site van GCBO, www.gcbo.nl, is de klachtenregeling te downloaden.

De school houdt zich dan strikt aan de regels zoals die door de wetgever zijn bepaald. Indien het vervoer niet correct kan worden ingericht, kan de school besluiten die excursie te laten vervallen. Voor de juiste regels verwijzen wij naar de site van de ANWB .

 

Fatbikes zijn niet toegestaan

In groep 4 krijgen de kinderen bij ons op school een Lamy-vulpen.

Het is voor kinderen goed om met een deze vulpen te leren schrijven.

De waarde van deze vulpen is van grote waarde voor de kinderen.

De grip in de vulpen zorgt voor een goede schrijfhouding van de vingers.

Het is de bedoeling dat uw kind zijn hele verdere (basis)schoolloopbaan met die pen doet.

Mocht de vulpen door verkeerd gebruik kapot gaan, of kwijt zijn, dan vragen we u vriendelijk om zelf een nieuwe Lamy vulpen te kopen.

Deze kunt u tegen inkoopprijs via onze administratief medewerkster inkopen.

De inktpatronen, die voor deze pen nodig zijn, worden door de school verstrekt.

Mocht u deze pen niet kunnen kopen, dan zorgen wij voor een vulpen vanuit de school, die helaas niet de kwaliteit van de Lamy vulpen heeft.

Op de website wordt relevante informatie voor u als ouders gegeven.

Zorg

U kunt via school een gesprek aanvragen via de intern begeleider, Maartje van Hulten

 

Binnen Kans & Kleur ligt er een duidelijk stappenplan, waarin we zo goed mogelijk met alle interne en externe deskundige samenwerken.

Dit plan zullen we later toevoegen aan deze schoolgids.