Vorig schooljaar is 100% van de leerlingen eind groep 8 minimaal op 1F niveau lezen van school gegaan

Afgelopen week is het rapport van de PISA-meting 2022 uitgekomen. Een korte samenvatting van de leesvaardigheid onder 15-jarigen wereldwijd.

* In de PISA-meting 2018 was 24% van de Nederlandse 15-jarigen onvoldoende leesvaardig om als zelfstandige burger deel te kunnen nemen aan de maatschappij. In 2022 is dit percentage 33% (1 op de 3 leerlingen).

* De leesvaardigheid van Nederlandse 15-jarigen is sterker gedaald dan het gemiddelde in de OESO- of EU14-landen.

* Nederland presteert in 2022 voor de eerste keer ruim onder het OESO-gemiddelde. Slechts 1 EU14-land presteert in 2022 lager dan Nederland, de andere EU14-landen scoren allemaal hoger.

* De daling in leesvaardigheid in 2022 is in Nederland vergelijkbaar voor jongens en meisjes. Meisjes zijn in 2022 nog steeds wel betere lezers dan jongens.

* Leerlingen uit alle opleidingstypen (vwo, havo, vmbo, praktijkonderwijs) zijn in Nederland achteruitgegaan in hun leesprestaties. De achteruitgang is het grootst op het vmbo.

 

Hoe is dit op de Viersprong?

Zoals u hierboven kunt lezen, is de leesvaardigheid landelijk onder de 15-jarigen zorgelijk.

Wanneer kinderen het 1F-niveau (fundamenteel niveau) van lezen eind groep 8 niet behalen, dan zijn ze ongeletterd. Deze kinderen zullen later in hun hele leven tegen maatschappelijke problemen gaan aanlopen, omdat ze onvoldoende kunnen lezen. Denk aan het lezen van zakelijke brieven van de overheid enz.

We zijn als school erg blij dat we vorig schooljaar voor de 1e keer geen enkel kind onder het 1F-niveau lezen de school hebben moeten zien verlaten.

En dat is gelukt, doordat de focus binnen het team op de basisvaardigheden voor lezen, taal, rekenen en sociale vaardigheden blijft liggen.

Onze kinderen verdienen goede basisvaardigheden!

U kunt erop vertrouwen dat we de ontwikkeling van alle kinderen goed blijven volgen en kritisch blijven kijken naar de wijze waarop we onderwijs bieden in relatie tot de resultaten.

 

Hoe doen we dat?

Tijdens het keuze-atelier is er bijna elke week een extra professionaliseringsmoment voor het team. In elke bouw kijken de leerkrachten naar de resultaten en kritisch naar het onderwijs wat we bieden. Het team leert van en met elkaar. Daarbij leggen we dit schooljaar de focus op rekenen en de routines binnen de school.

Voor het lezen nemen we deel aan het leesoffensief (een initiatief vanuit Kans & Kleur, Maaswaal College, Pro College Wijchen, De eerste stap, Kinderdagpaleis, de Bibliotheek Wijchen en de gemeente Wijchen). We zijn trots dat onze schoolbibliotheek bijna klaar is voor gebruik.

 

Kunt u thuis bijdragen?

Jazeker. Lees veel voor. Praat met uw kind(eren) over boeken, actualiteiten en schoolthema’s.

Geniet van boeken en laat de computer/laptop en telefoon wat vaker achterwege.

 

Vriendelijke groet,

Carlina van den Heuvel

 

 

« Terug naar overzicht