Verdeling kinderen over de groepen

Komend schooljaar werken we in alle groepen met gecombineerde groepen, maar vooral in de bovenbouw intensiveren we de niveaugroepen.

Ik zou graag willen beginnen met aan te geven dat ik achteraf spijt heb gehad dat ik de brief over de formatie op zondag had verstuurd. Realiserend dat de reactietermijn om te reageren op de verdeling kinderen kort was. Dat had ik anders moeten en willen doen. Hiervoor oprechte excuses.

Het is gelukkig prettig om te merken dat de leerkrachten bij vrijwel alle leerlingen al dezelfde voorkeur hadden, als ouders ons hebben doorgegeven. En waar we twijfelen of anders denken, stemmen we af met ouders. We moeten geen valse verwachtingen geven, dat alles lukt. Maar we doen ons best en nemen nu ruim de tijd om alles te wikken en wegen.

Met welke groepen gaan we werken?

Drie keer groep 1-2 start ongeveer 23 lln

Twee keer goep 3-4, start ongeveer 30 lln

Twee keer groep 5-6, start ongeveer 27 lln

Twee keer groep 6-7-8, start ongeveer 29 lln

Zodra we weten welke kinderen in welke groepen komen, zullen we de definitieve leerlingaantallen erbij vermelden.

 

6-7-8 combinatiegroep.

Het bericht over de combinatiegroepen 6-7-8 heeft veel vragen opgeroepen en dat begrijpen we. De onderbouwing hebben we inmiddels via een brief gecommuniceerd. Tijdens de informatieavond, begin volgend jaar, zullen we nog meer vertellen.

Maar alsvast het volgende: Jaarlijks bekijken we met welke groepen we kunnen werken. Helaas kunnen we zelden precies voorspellen hoe de groepen ingedeeld moeten worden. Dit omdat de leerling aantallen blijven fluctueren (er komen kinderen bij en er gaan kinderen weg doorgaande het jaar). Dit maakt het indelen van groepen elk jaar uitdagender. Om deze reden willen we ons, als team, minder afhankelijk maken van de combinaties die gevormd kunnen worden. We willen ons focussen op goed onderwijs welke past bij het kind. Dit is niet altijd gelijk aan de groep waarin het kind zit. We willen juist daarom de kwaliteit van de instructiegroepen stabiliseren, of nog meer verhogen en intensiveren, zoals bijvoorbeeld technisch lezen.

Voorbeeld. Leerlingen die in groep 6 een instructie volgen, zullen vaker als groep bij elkaar de instructie volgen. Hierbij halen we die betreffende kinderen dus uit hun klas om zo samen op niveau instructie te krijgen. Individuele kinderen die op een hoger of lager niveau beter de instructie kunnen volgen, sluiten in een andere groep aan, in de groep die het beste bij hun niveau past. Wat beter is voor de ontwikkeling van de leerling.

Dat heeft als voordeel dat een leerkracht in een groep 5-6 niet twee instructies hoeft te geven, en de leerkracht in 6-7-8 niet drie instructies hoeft te geven. De instructie wordt gegeven door één leerkracht die op één nniveau instructie geeft. De leerling profiteert van een goede instructie op maat (vaak volgens EDI), met diepgang of uitdaging.

Wanneer kunnen ouders informatie verwachten betreft de werkwijze groepen 5-6 en 6-7-8?

Begin schooljaar 2021-2022 zullen we een informatieavond organiseren, waarin we zo duidelijk mogelijk vertellen hoe we werken. Op dit moment richt het team zich op de verdeling kinderen en de inzet NPO gelden. Daarnaast overleggen we in het combinatiegroepen overleg hoe we komend schooljaar concreet gaan werken en bereiden de informatieavond met elkaar voor.

In de hoop u voldoende te hebben geïnformeerd,

Hartelijke groet, Carlina van den Heuvel

Directeur KBS De Viersprong

 

« Terug naar overzicht