Tussenevaluatie op hoofdlijnen

Beste ouders/verzorgers,

U draagt uw kinderen in vertrouwen aan ons over. En dat waarderen we enorm.

Dan mag u als ouders/verzorgers van ons verwachten dat we de goede dingen aan het doen zijn.

Om te beoordelen of een school goed is, beoordelen we drie factoren:

  1. Leren de kinderen genoeg?
  2. Voelen de kinderen zich veilig?
  3. Krijgen de kinderen goed les?

Hieronder op hoofdlijnen antwoord op bovenstaande drie vragen.

  1. Leren de kinderen genoeg? Ja, uit de tussenresultaten Leerling in Beeld blijkt dat we uw kinderen genoeg leren. We zien dat er in de huidige groep 7 op NOG niet alle gebieden voldoende of goede tussenresulaten worden behaald, maar we zien dat deze kinderen een hele positieve groei laten zien. Voor het vakgebied rekenen (die we schoolbreed ook als speerpunt hebben opgenomen) zijn de kinderen zelfs van een IV gemiddeld naar een II doorgegroeid. We zijn als team aardig trots op deze tussenresulaten. We willen als team graag dat de tussenresultaten op een nog hoger niveau uitkomen, omdat we dat mogen verwachten van uw kinderen.  Daarvoor kijken we altijd naar de tussenresultaten van de kinderen eind groep 4. Deze resultaten liggen hoog en moeten we (zonder goede reden afwijking, zoals zieke kinderen) vasthouden tot en met groep 8.
  2. Voelen de kinderen zich veilig? Ja. Uit de gegevens vanuit Leerling in beeld zien we dat kinderen zich veilig voelen. Dat wisten we ook vorig schooljaar al vanuit de tevredenheid WMKPO. Maar uit deze tevredenheid bleek dat zowel ouders als kinderen vonden dat we het nog niet goed doen als kinderen pesten. We hebben daarvoor actie uitgezet en nu blijkt uit de tevredenheid dat het voor kinderen duidelijk is wat we doen als er wordt gepest. De kinderen waarderen onze aanpak nu als goed. En dat is voor als als team echt iets wat we gevierd hebben. De tevredenheid van kinderen, ouders, maar ook van de leerkrachten die hier werken moet voor ons als team hoog zijn.  En nu blijkt dat dit zo is, willen we dat zeker behouden.
  3. Krijgen de kinderen goed les? Ja best goed, maar dat kan nog beter/effectiever. We zien dat leerkrachten zich pedagogisch enorm hebben versterkt. De rust is er in de school. Alle externen die hier binnenkomen, spreken hun waardering hierover naar ons uit. Ook vervangers waarderen onze aanpak en zien dat zij met onze kinderen kunnen werken. We zien ook dat pedagogisch sterke leerkrachten die de rust in de groep altijd behouden, per ongeluk geneigd zijn om eigen taalgebruik te hanteren. Dat klinkt niet erg, er is immers rust, maar dan is het voor kinderen weer lastig als er een andere leerkracht in de groep komt werken. Hiervoor moeten we als team voorlopig blijven oefenen om dezelfde taal te gebruiken en de hulpmiddelen van het stoplicht, stemgebruik en vragenblokje op dezelfde manier aan te blijven bieden. Dat maakt het voorspelbaar voor uw kinderen. En dan lekt er geen onnodige tijd voor het bewaken van de rust weg tijdens de les. In het didactisch handelen zien we in het rekenonderwijs in de tussenresultaten een gewenste ontwikkeling naar minimaal voldoende tussenresultaten. Maar dat is niet goed genoeg voor uw kinderen. Van onze kinderen weten we dat we tussenresultaten mogen verwachten die hoger liggen dan het landelijk gemiddelde. We kunnen nog beter les gaan geven als we ook de rekenlessen nog meer op dezelfde manier geven. Om deze reden zijn we onze kwaliteitskaarten kwalitatief aan het verbeteren, zodat de gedragsindicatoren (wat doet de leerkracht tijdens de les) nog beter staan omschreven. Onze rekenspecilaist Annette coacht de leerkrachten in de klas, maar ook daarbuiten. Zo gaan we dat steeds meer op dezlefde manier onze rekenles geven. Dat is ook voor de leerkracht zelf erg prettig, want die is nu op zijn/haar wijze enorm gemotiveerd om het beste voor uw kinderen te doen. De motivatie en het talent wat de leerkracht oprecht heeft, kunnen we nog meer laten schitteren als we dat op dezelfde manier doen, die past bij onze kinderen.

We zetten als team de koers verder die is ingezet.

 

Mocht u het leuk vinden om hiervan een presentatie te volgen die nog meer informatie geeft, dan nodig ik u graag uit voor een gesprek met mij.

Dat kan op vrijdag 15 maart om 8.30 uur.

Wie kan/wil komen graag een mail sturen naar carlina.vanden.heuvel@kansenkleur.nl

 

Vriendelijke groet, Carlina van den Heuvel

Directeur De Viersprong

 

 

 

 

« Terug naar overzicht