Terugblik tweedaagse team Noordwijk aan zee.

Het team heeft haar visie aangescherpt, haar onderwijsideologie erachter verhelderd voor elkaar, een bezoek gebracht aan De Noordwijkse School en in het schoolplan 2024-2028 al enkele veranderonderwerpen geformuleerd.
Hieronder kunt u op detailniveau meer lezen, mocht u dat leuk vinden.
Vorige week donderdag en vrijdag hebben we als team genoten van onze twee studiedagen aan zee.
Op donderdagochtend heeft het team eerst individueel onderzocht vanuit welke onderwijsideologie we naar het onderwijs kijken. Daarna heeft het team gezien dat zij vanuit dezelfde onderwijsideologie over onderwijs denken. Dat was een mooi inzicht. Een kippenvel momentje…
           In dit team zien we dat zij allemaal vanuit nieuwsgierigheid willen prikkelen. Kinderen wil laten onderzoeken en hen wil versterken vanuit het waarom. Dat past precies bij De Noordwijkse Methode.
Vanuit de dialoog zag het team dat zij anders kijken naar het onderwijs voor de basisvakken, dan het onderwijs in de zaakvakken. In de basisvakken wil het team vooral kennis overdragen en goede lessen geven op basis van Evidence informed werken. Niet langer Evidence based, omdat we weten dat elk onderzoek in een andere context is uitgevoerd. We weten inmiddels dat we vooral zelf ook goed moeten nadenken wat op onze school werkt, bij uw kinderen.
      In de huidige visie miste het team Fides, wat als parel van De Viersprong door het team wordt omschreven. Een groepje uit het team heeft de visie vanuit de ik-vorm opgezet naar de wij-vorm. En het hele team omarmde deze aanscherping van de visie.
      Het bezoek op De Noordwijkse School gaf ook inzichten. We willen nog beter gebruik gaan maken van de talenten binnen ons team. En net zoals De Noordwijkse School willen we vaker gebruik maken van kwalitatief sterke bronnen voor onze zaakvaklessen. We zijn na het bezoek juist nog trotser op onze opgeruimde school, prachtig meubilair en onze doelgerichte begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen, maar ook van kinderen die net iets meer instructie/begeleiding nodig hebben. De parels van onze school zullen we in onze teamkamer hangen. Er komen ook wat lege parels in de teamkamer, om deze aan te vullen n.a.v. het bezoek op De Noordwijkse School. We zien nu nog beter als team wat we al goed hebben ontwikkeld.
      En uiteraard was de avond aan zee geschikt voor ontspanning, wandelen aan zee en gezelligheid onderling in het centrum van Noordwijk.
      Op vrijdag is het team zich gaan buigen over de veranderonderwerpen voor ons schoolplan 2024-2028. Uit onderzoek weten we inmiddels dat 70% van veranderingen mislukt, omdat we te snel aannemen dat veranderingen blijvend worden ingevoerd. Grote veranderonderwerpen plannen we vier schooljaren achter elkaar in. Onze twee veranderonderwerpen:
  1. Goed rekenonderwijs volgens één aanpak en één taal
  2. Routines in de school volgens één aanpak en één taal
Bovenstaande onderwerpen blijven ook in de schooljaren 2024-2025 en 2025-2026 in ons schoolplan staan.
Komend schooljaar gaan we onze thematische zaakvaklessen vanuit de talenten in ons team weer aanscherpen en zullen we bronnen toevoegen, die het makkelijker maken om goede lessen te geven.
Tevens willen we een start maken om het onderwijs anders/effectiever te gaan organiseren. We gaan nu onderzoeken of we een onderwijsassistent kunnen aanstellen.
Het was zinvol, gezellig, verbindend.
Wat ben ik trots op dit geweldige team!
Hartelijke groet, Carlina van den Heuvel
Directeur De Viersprong
« Terug naar overzicht