Studiedag maandag 20 september, kinderen allemaal vrij

Tijdens deze vrije dag voor de kinderen heeft het team een studiedag ingepland staan.

Hieronder inzicht in de onderwerpen:

  1. Scholing De meldcode
    We scholen het hele team in de stappen die zij moeten zetten, op het moment dat wij ons zorgen maken over de sociale of fysieke veiligheid van kinderen.
  2. De rol van elke specialist verhelderen (welke kennis kan deze overdragen, welke inzichten kan de specialist geven en welke vaardigheden kun je van de specialist leren)
  3. Het versterken van de leerKRACHT, we gaan onze persoonlijke doelen onderzoeken
  4. Jaarplan 2021-2022
    We laten nogmaals de opbrengsten zien uit het schooljaar 2020-2021. Op hoofdlijnen hebben we gezien dat:

    • De resultaten van het technisch lezen zijn gedaald. Oorzaak is het thuisonderwijs en het aanbieden daarna van alle niveaus in de eigen groep (in plaats van schooloverstijgend op leesniveau werken)
    • De resultaten van begrijpend lezen zijn gedaald. Oorzaak is het thuisonderwijs door Corona, waarin we de werkwijze (volgens Close Reading) minder efficiënt hebben kunnen toepassen.
    • Voor een fors aantal individuele leerlingen heeft het thuisonderwijs te weinig bijgedragen, en deze zijn op meerdere vakgebieden flink gedaald.
    • Er is een achterstand bij een fors aantal leerlingen betreft de sociale ontwikkeling. We noemen dat ook wel de sociale vaardigheden, ofwel de executieve functies. Denk aan het volharden. Als je in een groep het werk moet maken, moet je jezelf steeds kunnen motiveren om te blijven werken. Ofwel, het aansturen van jezelf. Maar je moet ook leren omgaan met elkaar, zodat je het samen fijn hebt.

    Bovenstaande analyse is conform het landelijk beeld in Nederland. Maar we hebben in het afgelopen schooljaar ook veel geleerd. Doelen die we ook bereikt hebben, maar niet hadden gepland zijn ook bereikt.

    • We zijn zelf als team nu veel ICT vaardiger
    • We zijn trots op de wijze waarop het team haar lessen basisvakken heeft kunnen continueren.
    • We zijn in verbinding gebleven met elkaar. Geen kinderen ‘kwijtgeraakt’. Contact intensief onderhouden met leerlingen en vaak ook ouders. Ook als team onderling zijn we goed in verbinding gebleven.

    De NPO gelden worden nu ingezet om de achterstanden in te halen. We zullen u volgende week hier meer over vertellen. In het jaarplan 2021-2022 staat omschreven hoe wij gericht gaan werken aan bovenstaande punten.

  5. Het werkverdelingsplan vaststellen.
  6. De Noordwijkse Methode. Vakateliers en keuzeateliers. We bereiden deze samen voor.

We kijken uit naar een zinvolle studiedag,

Vriendelijke groet, Carlina van den Heuvel

Directeur KBS De Viersprong

« Terug naar overzicht