Speerpunten jaarplan

Beste ouders/verzorgers,

 

We zitten nu ongeveer op de helft van het schooljaar.

Wat gaat de tijd toch snel. Het is ook tijd om te kijken waar we staan in onze ontwikkeling als school.

Maar ook om ouders die graag betrokken willen zijn, meer informatie te geven.

 

Ons jaarplan heeft als titel: We willen uit de kinderen halen wat erin zit!

We zijn hiervoor nu alle data aan het verzamelen en op een rijtje aan het zetten.

We kunnen gaan evalueren zodra we alle gegevens hebben en kunnen aflezen.

Het dieper analyseren plannen we in de maand februari.

Daarna zullen we u informeren waar we als school staan.

Vanuit de ouders gaan we in de MR ook nadenken hoe we u, zo goed mogelijk, bij ons visietraject kunnen betrekken.

U kunt hier binnen één maand meer informatie over verwachten.

 

Hieronder de informatie uit ons jaarplan en daaronder de drie fucusdoelen van het team t/m februari 2024.

Wat zijn onze speerpunten? 

  • Versterken professionele leergemeenschappen, rol specialisten en rol intern begeleider naar kwaliteitscoördinator 
  • Versterken kwalitatief doelgericht goed onderwijs, waarbij rekenen en burgerschap (SEO/routines) voorbeeld is voor alle andere basisvakken 
  • Versterken zicht op de kinderen (Data Duiden Doelen Doen) 
  • Visie op onderwijs is onderzocht en bijgesteld met meerdere samenwerkingspartners.  
  • We werken als school met een schoolbibliotheek (leesoffensief) 

 

De schoolambitie vanuit de Inspectie Onderwijs. 

  1. De kinderen ontwikkelen zich in een voorspelbaar en veilig schoolklimaat. De tevredenheid veiligheid (veiligheidsbeleving) leerlingen, medewerkers en ouders is goed
  2. De kinderen krijgen goed les (het onderwijsproces) 
  3. De kinderen ontwikkelen zich goed (onderwijsresultaten)

Willen we tegemoet komen aan de drie hierboven gestelde ambities Inspectie Onderwijs, dan willen we een duurzame kwaliteitscultuur neerzetten in een duidelijk curriculum.  

Wat gaan we dan concreet in de komende twee tot vier schooljaar neerzetten? 

  1. Zicht op ontwikkeling van kinderen. Dat richt zich zowel op het zicht behoefte groep, als het zicht op het individuele kind. We kunnen harde en zachte data verbinden en data duiden. 
  1. We werken zichtbaar doelgericht in de klas. We kunnen en durven verantwoorde keuzes te maken op basis van het kennen van onze kinderen, de vaardigheden van de groep en de individuele leerling. We gaan niet uit van stapelen, maar gaan samen beredeneert keuze maken. Vanuit de data en het duiden stellen we doelen en gaan daarna pas iets doen.  
  1. Op basis van een gedegen directe instructie (EDI) en dynamische differentiatie (o.a hiaten opvullen) kunnen we de gestelde doelen behalen.  
  1. Een duidelijk curriculum, waarin het team vanuit een rijke leeromgeving goed kan differentiëren.  
  1. De doorgaande lijn in het pedagogisch en didactisch handelen is zichtbaar in de praktijk; één taal, één aanpak, vertaald in de kwaliteitskaart. 
  1. Routines worden in alle groepen volgens dezelfde norm opgevolgd en we kunnen ook vertellen waarom we dat zo doen.  
  1. In de bovenbouw worden de instructies nieuwe onderwerpen rekenonderwijs vanuit de vertaalcirkel en het drieslagmodel aangeboden.  
  1. We bevorderen het leesonderwijs actief in de school (schoolbibliotheek, leesoffensief) 
  1. Een gezond binnenklimaat voor alle kinderen en medewerkers 

 

Doelen: 

  • De Viersprong heeft een doorgaande lijn in de basisvakken taal, rekenen en lezen, gebaseerd op de leerlijnen en tussendoelen basisvakken taal, lezen en rekenen. 
  • De school hanteert bij het aanleren van lees-,taal- en reken strategieën en lees-,taal- en rekencategorieën één aanpak, één taal en één kwaliteitskaart. 
  • De school heeft de methode PlusPunt geïntegreerd met Bareka en Met Sprongen Vooruit.  
  • De school heeft de methode Rekenplein geïntegreerd met het thematisch onderwijs volgens De Noordwijkse Methode, De jaarplanning Met Sprongen Vooruit en het (nieuwe?) leerlingvolgsysteem groepen 1 en 2. 
  • De school gebruikt wekelijks in de professionele dialoog de informatie uit de methode-gebonden toetsen en het nieuwe leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. 
  • De school verbindt wekelijks in de professionele dialoog de informatie vanuit de zachte data en zorgt doelgericht voor eigenaarschap bij de leerlingen. 
  • De school heeft haar routines duidelijk neergezet (één taal, één aanpak, één kwaliteitskaart). 
  • De school heeft haar visie op onderwijs, vanuit het Strategisch beleid Kans & Kleur, samen met samenwerkingspartners helder omschreven.  

 

Bovenstaande doelen hebben we als team omgezet naar drie doelen per semester.

De focusdoelen van het team tussen oktober en februari 2024 zijn:

  1. De tussenresultaten taal-rekenen en lezen liggen in de groepen 5 en 7 minimaal op het landelijk gemiddelde. In de groepen 3, 4, 6 en 8 liggen de tussenresultaten hoger dan het landelijk gemiddelde. (evaluatie in feb) 
  2. Leerkrachten geven gedegen directe instructies volgens onze kwaliteitskaarten en kijkwijzers voor rekenen en pedagogisch handelen, waarin zij middels een dynamische  differentiatie gestelde doelen kunnen behalen.   
  3. Routines zijn succesvol ingeoefend en geïmplementeerd. Het zicht op tevredenheid kinderen en mogelijke ontwikkeldoelen is helder en omgezet in concrete doelen en planning onderwijs

Voor groep 8 hebben we hoge streefdoelen gesteld, die we later in het jaar kunnen evalueren, omdat we niet eerder de uitslag van de IEP eindtoets groep 8 krijgen. Hiervoor zullen we nog meer informatie geven.

 

Heeft u vragen/opmerkingen, dan hoor ik het graag mondeling.

 

Vriendelijke groet, Carlina van den Heuvel

Directeur De Viersprong

 

« Terug naar overzicht