Leerlingenraad 2023-2024

Vrijdag 24 november staart er weer een leerlingenraadvergadering op het programma.

De kinderen uit de leerlingenraad zijn gekozen door elke groep, op basis van de voorstellen die ze hebben aangedragen.

 

Wat staat er vrijdag 24 november op het programma?

  1. Uitslag draagvlak onderzoek medewerkers voorstellen leerlingenraad (lees hieronder welke voorstellen dat zijn)
  2. Welke stap wil de leerlingenraad nu zetten, om ervoor te zorgen dat minimaal één van de voorstellen goed wordt uitgewerkt?
  3. Tijdens de eerste leerlingenraadvergadering waren er wat leerlingen ziek. Op basis van welke voorstellen zijn zij gekozen?
  4. Hoe wil de leerlingenraad zich aan ouders/verzorgers en kinderen voorstellen?
  5. Sterke zwakte analyse leerlingenraad van de school en het team (betrekken leerlingen bij de schoolplan ontwikkeling)

 

Hieronder kunt u lezen welke voorstellen er aan het team zijn voorgelegd.

2. Minimaal 1 keer per week krijgen we buitenles. Waarom? Het is gezond voor ons allemaal buiten. De luchtkwaliteit is beter en we vinden het leuk.
3. We willen schoolbreed een pyamadag. Waarom? Daar kijken we naar uit. Het voelt een beetje van thuis meenemen naar school.
4. We willen dat de muren worden opgeknapt. Waarom? Er zitten gaten in de muur, of alles is vies. We willen in een nette klas werken, waar we allemaal trots op kunnen zijn.
5. De lunchpauze moet langer en we moeten langer buiten kunnen spelen. Waarom? Uit onderzoek is gebleken dat we rustig moeten kunnen eten. Nu dat niet kan, krijgen meerdere kinderen te maken met overgewicht. We spelen ook te kort buiten. Uit onderzoek is gebleken dat we als kinderen veel beweging nodig hebben, maar ook de juffen en meesters moeten een pauze tussendoor. Er is ook uit onderzoek gebleken dat de juffen en meesters landelijk een pauze tussendoor missen.
6. Een klassenvergadering wekelijks in het rooster voor alle klassen. Waarom? Het is goed voor alle leerkrachten als ze beter luisteren naar de kinderen uit de klas. De kinderen weten het beste wat nog niet goed gaat en wat beter kan. Als we als kinderen kunnen meedenken wat een goede oplossing kan zijn voor een probleem, dan helpen we ook de meester of de juf om het beter te krijgen in de klas.
7. Klassenklimaat verbeteren. Ook een airco. Waarom? De CO2 meters schieten snel omhoog naar oranje of rood. dan moeten we weer luchten of de klas uit. In de zomer is het veel te warm in de klas. Het is niet goed voor ons als kinderen, maar ook niet goed voor de meesters en de juffen. Onze gezondheid moet voorop staan. 
8. In elke etui je eigen potlood en gum. Waarom? We vinden het niet fijn dat we de spullen moeten delen. Als je zelf heel voorzichtig wil omgaan met de spullen, maar andere maken alles kapot of kwijt, dan heb je daar steeds last van. Als je zelf op de spullen mag letten, dan gaan de spullen ook veel minder snel kapot en kost het de school minder. En wij vinden het leuk om onze eigen spullen te hebben. 
9. Gras bij het voetbalveld. Waarom? Als we vallen doet het nu pijn. En het ziet er veel leuker uit als er kunstgras komt bij het voetbalveld.
10. Laat ons vaker bewegen! Waarom? Uit onderzoek is gebleken dat bewegend leren effectief bijdraagt aan betere punten. Na beweging kunnen we ons ook weer makkelijker concentreren. Dan hoeven de leerkrachten ons ook veel minder vaak op de kop te geven. Ook voorkomt dit dat kinderen de wc bezet houden, omdat ze gewoon gaan bewegen i.p.v plassen. Zorg ook voor Energizers in de les. We kunnen niet zo lang stilzitten als jullie denken. En dan krijgen wij weer op de kop.
11. Een grotere fietsenstalling, een nieuwe tafeltennistafel en een Kingveld erbij. Toezicht bij de fietsen na schooltijd. Waarom? In de bovenbouw moet je echt proppen. Je kunt de fiets bijna niet kwijt. We willen graag meer plekken waar je kunt Kingen, want dat vinden we allemaal heel erg leuk. En de tafeltennistafel is kapot aan de randjes. 

Vrijdag bespreek ik met de leerlingenraad de uitslag van het draagvlak onderzoek onder de medewerkers van De Viersprong en bespreken we hoe en wanneer we een volgende stap kunnen zetten.

 

Trots op de kinderen uit de leerlingenraad!

Vriendelijke groet, Carlina van den Heuvel

 

 

« Terug naar overzicht