Inzicht rekenen. Kun je dat leren?

Jazeker.

Alle kinderen kunnen inzichten toevoegen, door ook echt iets te ervaren.

Kale sommen vragen een hoog abstractieniveau.

Om deze reden moeten kinderen in ieder geval bij alle nieuwe rekenopgave eerst ervaren.

 

Enkele voorbeelden.

Meetinhouden zijn enorm abstract. Maar niet als je het mag ervaren.

In groep 5-6 zag ik afgelopen week in de rekenles een les over maateenheden.

De juf gaf de kinderen de kans om water in 1 dm3, over te gieten in 1 liter.

De kinderen konden aflezen hoeveel water in de waterfles van de juf zit.

In een andere les zag ik kinderen ervaren hoe een spiegellijn loopt.

Hoe kun je thuis bijdragen?

Als je gaat koken, draag dan bewust maateenheden over en laat de kinderen zelf een recept lezen en nadenken.

Vraag vaker hoe laat het is.

Laat kinderen zelf vanuit een plattegrond bouwen.

Ofwel… voeg ervaringen toe.

 

En dan is het leuk om te rekenen.

Veel plezier,

 

Vriendelijke groet, Carlina van den Heuvel

 

« Terug naar overzicht