Hoe zetten we de NPO gelden in?

Om de achterstanden, die door het thuisonderwijs tijdens Corona zijn ontstaan, hebben we gekozen voor de inzet van het geld, waarvan er wetenschappelijk is bewezen dat deze inzet het meest effect heeft voor de leerlingen. Hieronder kunt u zien welke keuze we hebben gemaakt. We hebben twee schooljaar de tijd om de achterstanden in te halen.

Bij elke keuze die we maken, zorgen we dat we meetbare doelen formuleren. Na een vooraf gekozen periode evalueren we de doelen en streven zo naar resultaten die we zouden mogen verwachten. We hebben als school hoge verwachtingen van alle kinderen, want zij verdienen goed onderwijs.

Voor ons als school geldt dat zonder relatie er geen prestatie kan zijn. De sociale vaardigheden bepalen voor het grootste gedeelte of een kind later succesvol is. Als je kunt volharden kom je later vaak verder dan dat je slim bent, maar bijvoorbeeld snel opgeeft. Als je je emoties kunt bedwingen ben je prettig in de omgang voor anderen. Daar heb je jouw hele leven profijt van. De sociale vaardigheden die je kunt trainen noemen we ook wel de executieve functies. Daar willen we jullie als ouders/verzorgers in een ouderavond een keer meer over vertellen. We wachten nog even met de planning hiervan, omdat we nu nog geen grote groepen kunnen ontvangen.

Hieronder kunt u zien welke keuze een school zou mogen maken en wat wij als school hebben gekozen. De kruisjes geven alle onderdelen aan die we hebben gekozen. We krijgen twee schooljaren extra geld hiervoor.

A. Interventies gericht op meer onderwijstijd (binnen of buiten reguliere schooltijden) voor specifieke groepen leerlingen om hiaten in kennis/ vaardigheden te repareren 
Extra uren onderwijstijd voor specifieke vakken voor bepaalde (groepen) leerlingen   X 

 

B. (Didactische) interventies gericht op effectievere inzet onderwijstijd om hiaten in kennis/ vaardigheden te repareren (voor alle leerlingen of voor groepen leerlingen) 
Eén-op-één-instructie 

 

X 
Individuele instructie 

 

X 
Instructie in kleine groepen 

 

X 
 
Feedback (meer en gerichter) op didactisch en pedagogisch handelen van de leerkracht door MT/IB en leerkrachten onderling (Lesson study-huisstijl).   X 
   

 

C. Interventies gericht op de sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling van leerlingen 
Interventies gericht op welbevinden van leerlingen 

Leerkracht inhuren voor de vervanging leerkracht tijdens de kindgesprekken, elke groep 4 dagen op jaarbasis. Kwaliteit feedbackgesprekken verhogen. Doel hiervan is het eigenaarschap van het leren leren steeds meer bij de leerling leggen. Relatie planning, weektaak en portfolio/succeskaarten. Voor de kindgesprekken zetten we in het jaarplan een scholingsmoment team, om de kwaliteit van feedbackgesprekken te verhogen.  

X 

 

D. Interventies gericht op ontwikkeling van de executieve functies van leerlingen 
Metacognitie en zelfregulerend leren 

Leerkrachten ondersteunen/versterken tijdens het analyseren en plannen van het onderwijs. De relatie naar het portfolio en de weektaak. Relatie leggen tussen executieve functies en Fides. Eigenaarschap bij de leerling. DNM in de ochtend (weektaak, niveaugroepen, portfolio, succeskaarten, leerdoelen/eigen leerplan, etc.). Mogelijkheden ICT weektaak en remediëring/uitdaging benutten. 

Over twee schooljaren moet er een beleidsplan executieve functies liggen.

X 
Gedragsinterventies   X 
Samenwerkend leren   X 

 

E. Interventies gericht op (extra) inzet van personeel en ondersteuning 
Klassenverkleining een zeer klein percentage X 
Professionalisering gericht op specifieke interventies 

We gaan als team onderzoeken welke specifieke professionalisering we willen uitkopen.

 
Schoolontwikkeling 

Centrum Passend Onderwijs inzet extra om het team hierin te ondersteunen 

 
Digitale technologie (devices ten behoeve van specifieke interventies) 

ICT ondersteuning 

X 
Ouderbetrokkenheid 

Minimaal drie avonden organiseren in twee schooljaren, waarin we de opvoeding centraal stellen (ontwikkeling executieve functies-Fides) 

Bij technisch lezen ondersteunen tijdens maatjes lezen. 

 

X 

 

Mocht u vragen hebben, spreek me gerust in de ochtend even aan. 

Via de mail is geen geschikte wijze om hierover van gedachte te wisselen. 

Via een gesprek in de ochtend vind ik het erg fijn om met u van gedachte te wisselen.

 

Vriendelijke groet, Carlina van den Heuvel

Directeur KBS De Viersprong

« Terug naar overzicht