Fides betekent vertrouwen, wist u dat?

De naam van onze methodiek ‘Fides’, waarmee we leerlingen versterken in de sociaal emotionele ontwikkeling, betekent vertrouwen.

Zo mooi om te weten. Maar ook zo belangrijk dat u weet we dagelijks met uw kind (-eren) werken vanuit vertrouwen. We streven naar leerlingen die na acht schooljaren met zelfvertrouwen de school kunnen verlaten, om van daaruit te kunnen schitteren met hun talenten.

In deze tijd lijkt gebrek aan “vertrouwen in elkaar” binnen onze aardbol zo ver weg. Iets waar we nu in de wereld van kunnen leren, is hoe kinderen onderling het vertrouwen wel kunnen geven, en graag blijven ontvangen.

Om vanuit vertrouwen en aan het kunnen bieden van vertrouwen, is aandacht van en voor een belangrijk element. En daar gaan onze gouden schoolregels over:

 

De symbolen vanuit onze methodiek Fides (bijvoorbeeld de ballon, of de sleutelbos) zijn hulpmiddelen om kinderen inzicht te geven.

Mocht u als ouder meer informatie willen, dan kunt u op de site van Fides/werken aan zelfvertrouwen kijken. Of u kunt via Fides een boekje kopen. Fides | Kind en Ouder (fides-wbt.com) Dat kan ook via de school, dan krijgt u €2,50 korting. Dan kost een boekje €10,-

Mocht u een boekje willen bestellen over Fides, dan kunt u dat aan de leerkracht laten weten.

Hieronder uitleg over de BALLON

Stacks Image 859915

Bij het werken aan zelfvertrouwen en opkomen voor onszelf, is het belangrijk om een goede houding aan te nemen. Dit is te leren door ons een ballon voor te stellen in onze borst. We kunnen ons enorm opblazen. We kunnen ons een leeggelopen ballon voelen. Het fijnste is het om ‘1-ballon’ te zijn. Een goede houding helpt om aardig over onszelf te denken. Andersom helpt aardig over onszelf denken ook bij het verkrijgen van een goede houding.

Soms zie je aan kinderen in een groep dat zij de ballon in zichzelf opblazen. Dan zie je bijvoorbeeld clownsgedrag (een 10-ballon), waarin de leerling niet langer vanuit zelfvertrouwen zichzelf blijft. Dat zie je soms ook doordat een leerling zich letterlijk groot maakt (10 ballon), waarin de leerling de ander wil duidelijk maken dat de ander een grens passeert. De aanleiding om van ballon te wisselen is vaak duidelijk en kunnen we goed begrijpen. Maar het blijft met meest effectief als je vanuit een 1-ballon naar een ander reageert, of niet gek gaat doen. Een 10 ballon tegenover een andere 10 ballon geeft een escalatie. En uiteindelijk vaak twee partijen die niet gelukkig zijn. Als 1 van de partijen vanuit zelfvertrouwen reageert, krijg je meestal geen escalatie. Als beide partijen vanuit zelfvertrouwen reageren, is er bijna nooit een escalatie.

Binnen de school werken we vanuit de gemeenschappelijk taal en gunnen elk kind zelfvertrouwen. Dat zie je hier binnen de school en dat hoor je in het taalgebruik van leerkrachten richting kinderen.

En dat maakt me trots als directeur van deze school.

En lukt het dan altijd? Nee, jammer genoeg soms nog niet.

Maar wat niet is, kan nog komen. En dat vertrouwen houden wij in elk kind.

 

Hartelijke groet, Carlina van den Heuvel

« Terug naar overzicht