Feestelijke start nieuwe schooljaar

Wat zijn wij toch gelukkig om kinderen live onderwijs te kunnen bieden.

Wat een heerlijke start in alle groepen. Hieronder een beschrijving van mij, directeur Carlina van den Heuvel, hoe ik geniet van zo’n eerste schooldag. Maar ook welke boodschap ik heb voor ouders die een huilende kleuters moeten overdragen, en afscheid via de poort moeten nemen.

Het klinkt wellicht een beetje onaardig, maar alle groepen starten om half 9 in absolute rust. Voor de kinderen is het heel erg fijn als er geen onrust meer bij de start van de schooldag is.

De groepen 1-2 starten om 10 voor half 9. Soms huilt bij binnenkomst een nieuwe kleuter even, omdat het natuurlijk best spannend is om je ouders te zien vertrekken. Maar eenmaal binnen is het snel over en heeft de leerkracht ruimte om de aandacht goed te kunnen verdelen. We weten dat de ouder/verzorger die een huilende kleuter overdraagt, alleen maar een verdrietig kind ziet vertrekken. Als ouder/verzorgers zak je dan soms letterlijk even door de grond. Maar u kunt erop vertrouwen dat het eenmaal binnen snel is opgelost. Uw kinderen vinden afleiding en omdat ze u niet meer kunnen zien richten zij zich sneller op de leuke dingen in de groep. U kunt van ons verwachten dat we altijd contact met u opnemen, als uw kind lang blijft huilen.

In de groepen 1-2 zien we dat de kinderen ook echt toe zijn aan het onderwijs. De ontwikkeling van sociale vaardigheden, spelen en leren met en van elkaar is een genot om te aanschouwen. Middels het spelen leren zij sociale vaardigheden, maar ook andere vaardigheden, zoals tellen, woordenschat en taal. De jonge kinderen hebben niet eens in de gaten hoe doelgericht de leerkrachten werken. Het lijkt alleen spelen, maar ondertussen ontwikkelen zij zoveel. Geweldig!

In de groepen 3-4, 5-6 en de groepen 7 en 8 is het om half 9 stil op de gang. Er heerst een heerlijke rust en aandacht voor uw kind (-eren). Doelen worden zichtbaar gemaakt, zodat zij weten waar ze aan werken en wanneer er iets te vieren valt. De betrokkenheid en het eigenaarschap neemt steeds meer toe. De kinderen worden steeds meer autonoom. Zij leren meer over zichzelf, door de wereld te ontmoeten. Zo ontwikkelen zij zich ’tot zichzelf’. Een genot om de kinderen te mogen volgen in hun eigen ontwikkeling.

Met trots loop ik elke ochtend even door alle gangen en zie met hoeveel bevlogenheid er wordt gewerkt.

Maandagochtend hebben juffrouw Rea, Suzanne en ik ons voorgesteld aan alle kinderen. We hebben verteld dat we in dit schooljaar vooral veel willen gaan vieren. Door Corona gaan veel feestjes niet door. En het vieren is zo belangrijk. Dat gaan wij dus wel doen met de kinderen in de groep. Als we onze doelen halen, dan gaan we dat vieren. Elke groep op zijn/haar wijze, die bij hen past. Soms is er een pyama-dag, soms een spelletjes-middag, enz, enz.

In elke groep hebben we een tas afgegeven met leuke spullen voor het buitenspel. Want bij een feestelijke opening hoort ook een cadeautje. De traktatie werd verzorgd via de Ouderraad. Zij hebben ervoor gezorgd dat er allemaal ijsje werden getrakteerd. Zo leuk! Dank hiervoor.

Naast alle bevlogenheid door leerkrachten in de klas, zie je deze ook bij het ambulante personeel. Zij zijn vol enthousiasme en bevlogenheid gestart. Voor de kinderen meer op de achtergrond, maar ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat de leerkrachten, kinderen en ouders fijn kunnen samen werken in een professioneel, voorspelbaar en fijn werkklimaat. Samen kunnen we ervoor zorgen dat onze kinderen schitteren met hun talenten.

Wat hebben we toch een fijne school, leuke kinderen, ouders/verzorgers en medewerkers.

Blij dat ik directeur van KBS De Viersprong mag zijn!

Carlina van den Heuvel

« Terug naar overzicht