Een nieuwe rekenmethode

Dit schooljaar zijn we gestart in groep 1-2 met de rekenmethode Rekenplein en in gr3 t/m 8 met Pluspunt. De vorige methode ‘Rekenrijk’ was verouderd en voldeed niet meer aan de gestelde eisen voor goed rekenonderwijs.

Rekenplein gr1-2 Deze methode bestaat uit vijf reken- en vijf spelkaternen. Er wordt gewerkt aan een doorgaande leerlijn rekenen. De rekenactiviteiten zijn gebaseerd op de doelen van het SLO. De lessen kunnen makkelijk worden ingezet bij het thema dat op dat moment gevolgd wordt. In de methode staat spelenderwijs leren, ontdekken, bewegen en het werken met diverse materialen centraal. Verder is er aandacht voor rekenwoordenschat, de vertaalcirkel en differentiatie. Rekenplein sluit naadloos aan op Pluspunt waar in groep 3 t/m 8 mee gewerkt wordt.

Pluspunt gr 3 t/m 8 Bij deze methode staat het rekenresultaat voorop. Het geeft de leerkrachten en kinderen nog meer inzicht in het leerproces en geeft controle over de resultaten. Er is o.a aandacht voor didactiek, differentiatie, instructiemodellen en rekenwoordenschat. Elk leerjaar bestaat uit 10 blokken van 3 weken. Na blok 2, 4, 6, 8 en 10 is er een parkeerweek. In deze week is er extra tijd voor instructie en inoefening. Ook kan er voor gekozen worden om in deze week extra aandacht te besteden aan de 21e-eeuwse vaardigheden in de vorm van een extra uitdaging: Het Rekenlab. In december willen we met de hele school een Rekenlab gaan uitvoeren. Voor onze school is het automatiseren/memoriseren momenteel een groot aandachtspunt. Als leerlingen onvoldoende hebben geautomatiseerd/gememoriseerd dan stagneert hun rekenontwikkeling. Zij kunnen sommen niet vlot maken en krijgen het rekenwerk niet af. Het automatiseren is het kunnen uitrekenen van een som mbv een strategie. Zoals bij 4×3= als de leerling het antwoord niet meteen weet, kan hij denken aan 2×4 en er dan nog 4 erbij doen. Bij memoriseren moet de leerling meteen, binnen 3 sec. het antwoord weten dus 12. Leerlingen oefenen hiervoor o.a bij Bareka, het rekenmuurtje, en met spelmateriaal. Doelen verschillende groepen: Eind gr3: optel- en minsommen t/m 10 en splitsen t/m 10 Eind gr4: optel- en minsommen over het tiental, tafels 1 t/m 5 en 10 Eind gr5: alle tafels t/m 10, de deeltafels. Als leerlingen dit beheersen zal dit de rekenontwikkeling positief beïnvloeden.

Als team zijn wij allemaal heel enthousiast over beide nieuwe rekenmethodes. Onze indruk is heel positief.

Lieke Willems en Annette Mulders

« Terug naar overzicht