Meenemen ouders/verzorgers ontwikkeling Viersprong

Beste ouders/verzorgers,

 

Ik wens jullie uit de grond van mijn hart een heel goed, gezond en leerzaam 2023 toe.

 

Hieronder neem ik u mee in het proces jaarplan 2022-2023.

Ik vertel u waar we nu staan, en geef tips voor ouders/verzorgers van faalangstige kinderen.

 

In de eerste maanden van het schooljaar bekijken we of uw kinderen de tussenresultaten behalen, die we mogen verwachten.

Bij sommige kinderen passen bijgestelde doelen. En als ze deze bijgestelde doelen behalen, dan zijn we net zo gelukkig.

Als school/groep willen we uiteraard wel minimaal volgens het landelijk gemiddelde scoren.

En als dat voor een vakgebied nog niet lukt, dan gaan we dieper analyseren en zetten daar een plan van aanpak voor op.

Want alle kinderen verdienen goede (dat zijn ook passende) resultaten op de basisvakken taal, rekenen en lezen.

 

Vanuit de diepere analyse resultaten eind vorig schooljaar, kwam begrijpend lezen er schoolbreed zwak uit.

Vanaf november 2022 staan de studiedagen en teamvergaderingen volledig in het teken van begrijpend lezen.

We volgen hiervoor de wetenschappelijk bewezen aanpak vanuit Lesson Study hiervoor.

En we scholen het team om goede lessen begrijpend lezen volgens Close Reading te geven.

Daarnaast richten we ons op vaardigheden die nodig zijn, om de cito toetsen begrijpend lezen te kunnen maken.

Dat is nodig, omdat de werkwijze om goed begrijpend te leren lezen, afwijkt van de wijze waarop we de toetsen afnemen.

Vanuit landelijk onderzoek is gebleken dat kinderen steeds minder lezen.

Het motiveren van kinderen om te gaan lezen, is ontzettend belangrijk.

Saskia Versloot, senior adviseur Ijsselgroep, ondersteunt het team hierbij.

We hopen uiteraard dat dit al positieve meetbare effecten heeft op de tussenresultaten begrijpend lezen.

Dat is nu nog even afwachten.

En als u thuis wilt ondersteunen met begrijpend lezen, laat de kinderen dan zelf een recept lezen en koken.

Stel vragen om erachter te komen of de kinderen goed lezen, maar zorg ervoor dat je het niet gaat voorzeggen.

Of laat de kinderen zelf een handleiding lezen van iets wat elkaar moet worden gezet.

Functioneel begrijpend lezen is de beste wijze van oefening.

 

Is uw kind faalangstig?

Oefen dan elke dag op een hele positieve wijze 1 tot maximaal 3 “net zoals cito opgave” (deze zijn online heel gemakkelijk per leerjaar te vinden) zodat de leerling minder angstig hoeft te zijn.

Het helpt niet om te denken dat je alles goed moet maken.

Het helpt niet als we gaan voorkomen dat deze leerlingen fouten maken.

Juist daarmee moeten ze op jonge leeftijd worden geconfronteerd.

Superman en MegaMindy bestaan immers niet echt. Van fouten leer je pas echt.

Vier bij deze kinderen nog meer het leerproces na het foute antwoord, dan de goede antwoorden.

Dan help je een faalangstig kind het best.

 

Heeft uw kind extra begeleiding na schooltijd vanuit de NPO gelden genoten, bij het RID?

Voor leerlingen die tijdelijk extra begeleiding hebben genoten (NPO gelden) vanuit het RID, bekijken we of voorzetting nodig is.

Maar daarvoor wordt ook in de komende weken eerst gekeken wat het resultaat nu is.

Dat brengen we op dit moment in kaart.

Ouders/verzorgers horen uiteraard welk effect de extra begeleiding heeft gehad.

 

Voor alle ouders/verzorgers dus nog even afwachten, tot we alles in kaart hebben gebracht.

 

Vriendelijke groet, Carlina van den Heuvel

 

 

 

 

 

 

« Terug naar overzicht